Kanada a szomszédos Egyesült Államokhoz igazodva 100 százalékos vámot rótt ki a kínai elektromos autók importjára – jelentette be hétfőn Justin Trudeau kanadai miniszterelnök.

A bejelentés szerint 25 százalékos vámmal sújtják továbbá a kínai acél- és alumíniumbehozatalt.

„Az olyan piaci szereplők, mint Kína úgy döntöttek, hogy tisztességtelen előnyhöz juttatják magukat a globális piacon” – hívta fel a figyelmet Justin Trudeau a kabinet Halifaxban tartott kihelyezett ülésén, ahol Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója is részt vett, aki aktívan támogatta az elképzelést.

A kanadai kormány a nyáron kezdett konzultációt arról, hogy miként lehetne fellépni azon jelenség ellen, amelyet Chrystia Freeland kormányfő-helyettes a kínai vállalatok világos törekvésének nevezett a globális túlkínálat teremtésére.

A kanadai döntést az Egyesült Államok és az Európai Unió által bejelentett tervek előzték meg, miszerint magasabb vámot vetnek ki a kínai elektromos autókra.

Jelenleg Kanadába csak a Tesla sanghaji üzemében gyártott elektromos autókat importálják, kínai típusokat nem.

Chrystia Freeland szerint Kanada nem válik a kínai túltermelés lerakóhelyévé, és Ottawa összhangban fog cselekedni Washingtonnal és Brüsszellel, különös tekintettel arra, hogy Észak-Amerikának integrált autógyártási ágazata van.

Joe Biden amerikai elnök korábban azt mondta, hogy a kínai állam elektromosautó-gyártásnak és más fogyasztási cikkeknek juttatott támogatása biztosítja azt, hogy az érintett vállalatoknak nem kell profitot termelniük, ami tisztességtelen előnyt biztosít számukra a globális kereskedelemben.

A kínai cégek akár 12 ezer dolláros (4,2 millió forint) áron is értékesíthetik elektromos autóikat, a kínai napelem, alumínium és acélgyártás pedig képes fedezni a globális szükséglet nagy részét. Kínai tisztségviselők azzal érvelnek, hogy a gyártókapacitásuk segít alacsonyan tartani az árakat, ezzel biztosítva az átállást a környezetkímélő gazdaságra.

Óriási bajban az iparág, amire a magyar jövő épülne

Akkora zuhanásban vannak az elektromos autó eladások, hogy a gyártók kénytelenek teljesen átszervezni a korábbi terveiket, illetve eltolni a teljes elektromos átállás időpontját. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban arra figyelmeztetett, hogy a legfontosabb európai gazdasági adat jelenleg az, hogy mennyi autót adnak el, és abból mennyi elektromos.