A hazai turisztikai és közúti közlekedési érdekképviseletek nyílt levélben hívták fel a Budapest Fővárosi Önkormányzata Közgyűlésének figyelmét arra, hogy a szakmai szervezetekkel előzetesen nem egyeztetett módosítás nem csak az érintett szolgáltatók számára jelent vagyoni és szakmai presztízsveszteséget, de rendkívül negatívan hat Budapest, mint turisztikai desztináció nemzetközi megítélésére, a hazai turisztikai bevételekre és teljesítményekre.
Más reális alternatíva hiányában a Budapest I. kerület Hunyadi János út - Palota úti szakasz a csoportos beutazó turizmust kiszolgáló különjárati autóbusz-forgalom egyetlen lehetséges útiránya, amelynek köszönhetően biztonságos és kényelmes körülmények között jutnak fel a budai várnegyed polgárvárosi részébe a turisták. A tervezett rendeletmódosítás azzal a következménnyel járhat, hogy a külföldről hazánkba látogató vendégek számára Budapest, mint turisztikai célpont korlátozottan elérhetővé és kiszámíthatatlanná válik, ezzel jelentősen csökken a versenyképessége
– áll a hét szakmai szervezet által jegyzett nyílt levélben.
A szakma megkérdezése nélkül előkészített javaslat védett övezetté nyilvánítaná a turistabuszok felhajtási útvonalát, amelyen 2025-től csak önkormányzati eseti hozzájárulással haladhatnának át a járművek. Az I. kerület már korábban is tett kísérletet a turistabuszok kiszorítására, de a képviselőtestület erre vonatkozó rendeleteit az érdekképviseletek kezdeményezésére a Kúria Önkormányzati Tanácsa is vizsgálta, majd októberben megsemmisítette.
A turisztikai szolgáltatók ettől függetlenül folyamatosan keresik a lehetőséget egy mindenki számára elfogadható rendszer kialakítására. A helyi turistabusz-forgalom enyhítésére van a szakmai szervezetek által kidolgozott működőképes elképzelés, amely szolgáltatói-lakossági kompromisszumra épül, de a Budavári Önkormányzat erre nem mutat nyitottságot, a Kúria döntését pedig a parkolási rendelet módosításával kerülné ki.
A szakmai szervezetek leszögezik: nemzetgazdasági érdek a hazai turizmus versenyképességének megőrzése. Ezt a célt szolgálja mások mellett a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Turizmus 2.0 stratégiája, s azok a kiemelt célkitűzések is, amelyek szerint Budapestnek tartósan be kell kerülnie az európai TOP 10, a közép-európai TOP 3 városi desztinációba.
A Fővárosi Közgyűlés tervezett döntése aggályos e célok elérése szempontjából – ráadásul szembe megy a 2023-ban elfogadott „Budapesti Mobilitási Terv” turistabusz-közlekedésre vonatkozó egységes szabályozási rendjének kialakítására vonatkozó tervvel –, különösen annak ismeretében, hogy a főváros jelenleg csak a tízes mezőny második felében található, és megítélése szerint egyelőre „mérsékelten turistabarát desztináció”. Ennek oka többek között az, hogy nem megoldott a turistabuszok parkolása, a le- és felszállás, a kedvelt turisztikai helyek megközelítése.
A Fővárosi Közgyűlés elé terjesztett módosító javaslat elfogadása esetén a turistabuszok nem tudják majd megközelíteni a Budai vár területét – hívják fel a fővárosi képviselők figyelmet a szakmai szervezetek. Hozzáteszik: a külföldi turisták évente több millió vendégéjszakát töltenek Magyarországon, nagy részük a fővárost, ezen belül a budapesti turisztikai desztináció leglátogatottabb területét, az UNESCO által jegyzett legjelentősebb világörökségi helyszínt, a Budai Várnegyedet keresik fel.