Alábbhagyott a kínai Maotai településről elnevezett helyi alkoholos ital kereslete: nemcsak kulcsfontosságú bevételi forrás, hanem az ázsiai ország megtépázott fogyasztói piacának és a Kujcsou tartománybeli gazdasági szerencsétlenségek barométere is – írja a Reuters.
A holdújév előtti hetekben a turisták a hagyományhoz híven sereglettek a délnyugati tartomány hegyei között fekvő városkába, hogy a fehér szellemnek is nevezett pajcsiu italt megvásárolják ajándékba – idén nagy a csalódottság: a vásárlók száma jóval kevesebb volt, mint várták.
Megcsappant az italkereslet
A Kweichow Moutai kínai vállalat helyben készített prémium szeszesitalát évtizedek óta fogyasztják esküvőkön, üzleti vacsorákon és állami rendezvényeken, de
eladásait a gyenge fogyasztói és üzleti bizalom jelentősen lefaragta az elmúlt két évben.
Victor Shih, a San Diego-i Kaliforniai Egyetem politológia professzora szerint a Moutai iránti kereslet „fontos részét képezi annak a stratégiának, amely segít Kujcsou tartomány kormányának visszafizetni a folyamatosan fennálló adósságát”.
Ez azt jelenti, hogy Moutai profitjának bármekkora csökkenése problémát jelent a tartományi vezetés számára, amelynek „szüksége van arra a pénzre, hogy visszafizesse az adósságát és irányítsa a helyi közigazgatást”
– tette hozzá a politológus.
A sanghaji tőzsdén jegyzett Kweichow Moutai többségi tulajdonosa a Moutai Group, amely viszont teljes egészében Kína második legeladósodottabb tartományának tulajdonában van. Hozzájárulása Kujcsou gazdasági fejlődéséhez óriási.
Felére zsugorodott a nedű ára
Sokáig ezt a kínai fogyasztói kereslet harangjátékával hozták összefüggésbe, kiskereskedelmi teljesítményét az elmúlt években a szélesebb körű deflációs nyomás csökkentette.
Korábban az emberek évente többször is iderepültek Pekingből, hogy több mint 3000 jüanért (mintegy 157 ezer forintért szerk.) vásároljanak Moutai-palackokat
– mondta egy boltos a Maotai falu folyója menti italüzletek egyikében. Hozzátette:
„Most már 1699 jüanért (közel 89 ezer forint szerk. ) lehet kapni egy üveget, de a piaci környezet annyira rossz, hogy senki sem akar vásárolni.”