Robert Fico szlovák miniszterelnök telefonbeszélgetést folytatott ukrán kollégájával, Denis Shmyhalal, amelynek során „technikai megoldást" javasolt az orosz Lukoil olaj Ukrajnán keresztül történő tranzitjának helyreállítására. Erről a szlovák kormányfő sajtószolgálata számolt be pénteken, írja az eurointegration.com ukrán hírportál a TASR alapján. 

Kép: MTI Fotó


A javaslat szerint ebben a megoldásban több államnak, köztük Szlovákiának is részt kellene vennie. „Az orosz olaj egy részének tranzitjának helyreállítása rendkívül fontos a Slovneft olajfinomító számára, mivel az alternatív olajforrások drágábbak és technológiailag alkalmatlanok lehetnek" – hangsúlyozta a szlovák kormány.

Üzemanyaghiány: létezik a kormányénál rosszabb forgatókönyv is

A miniszterelnökséget vezető miniszter szerint szeptemberig kell megoldást találni a kialakult helyzetre, különben üzemanyaghiány alakulhat ki Magyarországon. Egyes elemzői vélemények ennél pesszimistábbak, úgy vélik, már nyáron gond lehet, de ahhoz nagyon el kell durvulnia a viszonyoknak. Magyarán és világosan: ez akkor állna fent, ha szállításokat teljesen leállítják a Barátság II. kőolajvezetéken. Miközben az Európai Bizottság a rendelkezésére álló információk alapján, az EU-s jogszabályoknak megfelelő 90 napos tartalékra hivatkozva azt közölte, hogy az ukránok által bevezetett kőolajszállítási korlátozás nem jelent gondot országunknak, kiderült, hogy régi-új ismerős a cég, amellyel keleti szomszédunk keresztbe tett nekünk.

(Economx)

Hozzátették, hogy az elkövetkező órákban és napokban „a legmagasabb politikai és szakmai szinten folytatódnak az intenzív tárgyalások". A szlovák fél nem hozta nyilvánosságra a megoldási javaslat részleteit. Mint ismert, Magyarország és Szlovákia felmentést kapott az orosz olajimportra vonatkozó európai szintű tilalom alól, miután Oroszország teljes körűen megszállta Ukrajnát. Kijev azonban a közelmúltban elrendelte a Lukoil olajtermékek tranzitjának leállítását a Drzsba-vezetéken keresztül. 

Mit jelent ez?

Ez minden közép-európai vevőnek gondot okoz, többek közt a Molnak, amely a százhalombattai és a pozsonyi (Slovnaft) finomítóban is többségében orosz olajból állít elő készterméket.

Magyarországon a Dunai Finomítóban még most is kétharmad arányban orosz nyersolajat dolgoznak fel, aminek fele Lukoiltól érkező beszállítás, azaz csak volt, egészen június végéig. Jelenleg valószínűleg valamennyivel kevesebb olaj jön a Barátságon, de nem tudni, hogy mennyivel. Aki szállít: a Rosznyeft és a Tatnyeft. Az ügy, ha olajtechnikai probléma állna csak fenn, könnyen orvosolható lenne: a Lukoilnak a beszállítói kötelezettségét egyszerűen csak át kellene ruháznia egy másik cégre. 

Az ügyet azonban átszövi a politika:

  • a magyar és a szlovák álláspont szerint Ukrajna sérti a 2014-es EU-s társulási szerződést;
  • veszélyezteti a magyar energiaellátást;
  • és egy pénteki hír szerint Lantos Csaba energiaügyi miniszter tudomása szerint készült ugyan egy rendelet, amely a Lukoil szankcionálását feloldotta volna, ám az az ukrán elnök nem írta alá.

Üzemanyaghiányról korai lenne beszélni, egyrészt van a Molnak saját készlete, emellett rendelkezésre áll az ország 90 napos átlagfogyasztásnak megfelelő stratégiai olajtartalék, ráadásul a Mol vásárolhat nem orosz olajat és azt be tudja hozni az Adria csővezetéken keresztül, illetve több külföldi olajmezőben van koncessziója, például az azeri ACG-ben, onnan is szállított már Magyarországra a Mol

Közben a Portfolió arról ír, hogy válaszul az ukránok lépésére az oroszok három olajcége a tengeri kikötők felé kezdte irányítani olajszállítmányukat, hogy az a Horvátországból induló Adria vezetéken jusson el Magyarországra és Szlovákiába. Ez a vezeték azonban jóval korlátozottabb kapacitású, mint amilyen igénye a két országnak van, mutat rá a gazdasági portál cikkében.