A német piacon már bejelentették, hogy az idei évhez hasonlóan jövőre ismét kétszámjegyű árkorrekció várható az autóbiztosításoknál, ezért a gépjármű tulajdonosoknak fel kell készülniük a további drágulásokra a kötelező díjtételeknél.

Az ország legnagyobb autóbiztosítója, a HUK-Coburg arra figyelmeztet, hogy a sofőrök november végéig mondhatják fel a szerződéseiket, ám addig érdemes alaposan körülnézniük, mert a biztosítók versenyében nagy tarifális különbségek lehetnek.

Veszteség miatti áremelések

A gépjárműbiztosítási piac 2022-ben csúszott először mínuszba és a legtöbb szolgáltató a mai napig veszteségesidézi fel a Süddeutsche Zeitung.

Ennek az az oka, hogy addig a legtöbben viszonylag alacsonyan hagyták az árakat a piaci részesedés elvesztésétől való félelem miatt, ám eközben megugrottak a kárterhek, ami jórészt veszteségbe sodorta a cégeket.

A közel 14 millió járművet biztosító HUK-Coburg a korábbi években sok új ügyfelet szerzett a kedvező árai miatt, miközben a versenytársak növekedése visszafogott maradt. Ám az időközben jelentkező veszteségek miatt 2023 végén mintegy tíz százalékkal emelték az idei árakat, ami hatással volt a többi szereplő döntésére is.

A szükséges árkorrekciók miatt pedig hasonlóan magasak lesznek a pótdíjak 2025-ben. 

Drágább a javítás és a klímaváltozás is bejátszik

A biztosítási díjak újabb drágulását részben a természeti katasztrófák, például árvizek és jégesők egyre gyakoribb előfordulása idézi elő.

Az éghajlatváltozás szerepe ugyanakkor kisebb arányú, míg az áremeléseket főként az emelkedő alkatrészárak és a műhelyek nagyobb munkaerőköltsége okozza.

Míg a normál infláció átlagosan évi 2,3 százalékot tett ki az elmúlt tíz évben, ezzel szemben a pótalkatrészek körülbelül 5,2 százalékkal, az utóbbi két évben pedig 9,7 százalékkal drágultak. A HUK-Coburg arra számít, hogy idén hat-hét százalékkal tovább nőnek az alkatrészárak.

A szervízdíjak emelkedése is látványos volt, a németeknél ma már például nettó 400 eurós óradíjakat is felszámolnak az elektromos járművek javítására – jelezte a cég. 

Kevés az alkatrész és számít az idő

A biztosítási piac is törekszik a hatékonyságra, például felmerült az a költségcsökkentő megoldás, hogy használt alkatrészek felajánlásával teljesítik a kárrendezést, ám ehhez a megfelelő logisztikai láncok hiányában leginkább az importálást kellene erősíteni.

Ez viszont túl időigényes javítási folyamatot eredményez, mivel a német mellett például az ázsiai gyártók sem tudják mennyiségben teljesíteni a megrendeléseket.

Márpedig az idő döntő tényező, amit az autóbérlési költségek robbanásszerű növekedése is mutat – a pótalkatrészek hiánya miatt az autók egyre tovább maradnak a szervízekben.

Többet fizetnek a budapestiek

Idehaza éves összehasonlításban 10 százalékkal 57 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja – mutat rá a jegybank szeptember eleji elemzése, amelyből kiderül: a fővárosban az autósok átlagos éves díja közel 27 ezer forinttal több, mint az ország többi részén lévő társaiké.