Az Európai Unió kötelezővé tette, hogy július 6-tól bizonyos segédeszközöket a gyártók minden újonnan forgalomba helyezett járműbe beszereljenek. Ezek a fedélzeti eszközök egy-egy részterületet felügyelnek, és ha megítélésük szerint beavatkozásra van szükség, akkor jeleznek a vezetőnek. 

Összesen 9 biztonsági rendszerről van szó, ezek a következők: 

  • intelligens sebességszabályozó;
  • indításgátló alkoholszonda beszerelését lehetővé tevő interfész;
  • a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
  • a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
  • tolatást segítő rendszer;
  • eseményadat-rögzítő;
  • fejlett vészfékező rendszerek, amelyek képesek az előttük haladó gépjárművek és veszélyeztetett úthasználók észlelésére, valamint vészfékjelzésre;
  • veszélyhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszer;
  • a veszélyeztetett úthasználók ütközéskori sérüléseinek mérséklésére alkalmas, frontális védelmi zóna.

A probléma az, hogy az eseményadat-rögzítő, vagyis a  fekete doboz kivételével ezek folyamatosan villognak és sípolnak, ha valamilyen rendellenességet észlelnek, akár egyszerre is.

Ezért az új autók vezetői indulás előtt az első perceket gyakran azzal töltik, hogy a jármű fedélzeti menürendszeréből előhívják a megfelelő aldossziékat és sorra kiiktatják a leginkább zavaró hangkeltő eszközöket – mutat rá a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

A szakportál hozzáteszi, hogy a gyártók meglehetősen eltérő módon teszik lehetővé a segédeszközök letiltását. Van márka, amelynél a menürendszer legmélyéből kell kikeresni egyenként a túlbuzgó segédeket, mások előzékenyen a műszerfal jól játható helyére teszik a kikapcsoló gombot.

Az EU előírása arra vonatkozik, hogy a biztonsági eszközök kikapcsolhatók legyenek, de minden újraindításkor beélesedjenek. Nem lehet tehát egy mozdulattal egyszer s mindenkorra kikapcsolni őket.