A Nemzetközi Valutaalap (IMF) 2,2 százalékos GDP-növekedést prognosztizál Magyarországon, és 3,1 százalékos növekedést a feltörekvő és fejlődő Európa egészében, ami meghaladja a fejlett gazdaságok 1,7 százalékos gazdasági növekedését. Ezáltal Közép- és Kelet-Európa (KKE) gyorsan a nemzetközi üzleti terjeszkedés központi területévé válhat.
A régió vállalatainak a nemzetközi terjeszkedés során számos kihívással és kockázattal kell szembenézniük.
Negatív regionális márkaarculat
A régiót a megfizethetőbb árak miatt gyakran a magasabb kockázat és az alacsonyabb minőség megítélése jellemzi. A vállalatoknak azonban van lehetőségük lerombolni ezeket a tévhiteket, javítani a nemzetközi hírnevüket, és növelni a terjeszkedési lehetőségeiket, amennyiben a magasabb minőségű ajánlatokat részesítik előnyben.
A tőkéhez és finanszírozáshoz való hozzáférés
A likviditás kulcsfontosságú, a tőke kockázatos, továbbá a finanszírozás biztosítása kihívást jelenthet. Bár az angyalbefektetők, a kockázati tőke és a magántőkealapok nyújtanak lehetőségeket, de ahhoz, hogy ezekhez hozzáférjen, szilárd üzleti javaslatokra és a nemzetközi pénzügyi környezetben való jártasságra van szükség.
Toborzás és tehetséggondozás
A vállalatok terjeszkedése során elengedhetetlen a megfelelő szakemberek kiválasztása és megőrzése ahhoz, hogy támogassák az új piacokon való növekedést. Ez nemcsak a piacot jól ismerő helyi szakemberek toborzását jelenti, hanem a különböző országokban dolgozó különféle munkaerő irányítását is, miközben a rugalmasság továbbra is kiemelt fontosságú.
Ügyfélszerzés
Ez a helyi fogyasztói magatartás és preferenciák mélyreható ismeretét igényli. Az ügyfélszerzés magában foglalja, hogy a marketingstratégiát és a termékkínálatot kifejezetten az egyes piacok egyedi igényeihez igazítsuk, biztosítva, hogy az ügyfelek bevonása és kiszolgálása kulturális szempontból rezonáns és nyelvileg is elérhető legyen.
Pénzügy és devizamenedzsment
A vállalatoknak foglalkozni kell az árfolyam-ingadozásokkal, amelyek hatással lehetnek a profitabilitásra és a pénzforgalomra. A fintech megoldások integrációja megkönnyíti ennek bizonyos aspektusait, de a különböző piacok pénzügyi összetettsége továbbra is nagy akadályt jelent, így elengedhetetlen, hogy találjunk egy szakértő partnert.
Johan Gabriels, az iBanFirst regionális igazgatója hangsúlyozta: a siker alapvető elemei közé tartozik, amikor egy cég változó körülmények esetén is a jó ellenálló- és alkalmazkodó képességéről tesz tanúbizonyságot, ha él az emberi kreativitással, valamint ha rugalmas marad a döntéshozatalnál és a stratégiai tervezésnél.
A fenti tényezők fontosak ahhoz, hogy egy cég el tudjon igazodni a globális kereskedelem és a technológiai fejlődés kiszámíthatatlan vizein. A nemzetközi terjeszkedés bonyolult, de ha a vállalat jól bánik az ügyfelekkel, és elkötelezett marad az innovatív megoldások mellett, jó eséllyel fog majd boldogulni az idegen környezetben – húzta alá Johan Gabriels.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!