Magyarország az egyik olyan európai ország, amely példával szolgálhat a fenntartható közösségi közlekedéssel, és közel jár a klímajegy megvalósításához – állapítja meg friss elemzésében a Greenpeace.

A rangos nemzetközi környezetvédő szervezet harminc európai országban és a fővárosokban azt vizsgálta, hogy mennyire járnak közel az úgynevezett klímajegy, vagy klímabérlet bevezetéséhez.

A klímajegy célja annak ösztönzése, hogy minél többen válasszák a tömegközlekedést, ezzel csökkentve az egyéni közlekedés károsanyag-kibocsátását. Ez ugyanakkor csak abban az esetben lehetséges, ha a közlekedési szolgáltatások egyszerűen és megfizethető áron hozzáférhetők minden társadalmi réteg számára.

Greenpeace négy fő szempontot vizsgált és pontozott:

  • a jegyrendszert;
  • a hosszú távra megváltott jegyeket és bérleteket;
  • a szociális kedvezményeket
  • és az áfát.

Magyarország a nyolcadik helyen végzett, a régiós országokhoz képest kimondottan előkelő helyen. Az első tíz helyezett

  1. Luxemburg
  2. Málta
  3. Ausztria
  4. Németország
  5. Ciprus
  6. Spanyolország
  7. Svájc
  8. Magyarország
  9. Hollandia
  10. Észtország

 

Magyarországot azok között az országok között említi a Greenpeace, amelyek közösségi közlekedése példával szolgálhat a többi európai állam előtt. Hazánkon kívül Ausztria és Németország kapott hasonló értékelést.

A kedvező megítélés elsősorban a májustól bevezetett vármegye- és országbérleteknek köszönhető. Az egyszerűen és olcsón hozzáférhető, országosan vagy nagyobb régiókra érvényes egységes jegyek már megvalósítanák a klímajegy kritériumait, ám csak az áfa csökkentése mellett.

Kedvezőnek tartják emellett, hogy széles körben igénybe vehetők szociális alapú kedvezmények, például a diákkedvezmény vagy az idősek ingyenes utazása.

Az összképet rontja, hogy a harminc vizsgált ország közül Magyarországon a legmagasabb az áfatartalom. A 27 százalékos adóval kapcsolatban az elemzés megjegyzi, máshol a luxusórákat és a műkincseket adóztatják ilyen mértékben, és javasolja az áfacsökkentést a hozzáférhetőség további növelése érdekében.

A fővárosokat is rangsorolta az elemzés, e szerint Budapest a 16. helyen végzett. A magyar főváros jegyrendszere egyszerű, ám más országokhoz viszonyítva drága, amely a magas áfatartalommal együtt csökkenti a hozzáférhetőséget. Budapest mellett csak két európai fővárosban kapnak kedvezményt az olyan hátrányos csoportok, mint a munkanélküliek. Az álláskeresők ingyenes utazási lehetősége tehát kiemelkedő, de a többi kedvezmény is vonzóbbá teszi a rendszert.

Vármegyebérlettel roadshow-zik a kormány

Mindössze három nap alatt már százezret vásároltak a május elsejétől használható vármegye- és országbérletből. Május elseje óta él a lehetőség, hogy a kedvezményes árú bérletkonstrukciót megvehessék az utasok. Bővebben>>>