Magyarország az egyik olyan európai ország, amely példával szolgálhat a fenntartható közösségi közlekedéssel, és közel jár a klímajegy megvalósításához – állapítja meg friss elemzésében a Greenpeace.
A rangos nemzetközi környezetvédő szervezet harminc európai országban és a fővárosokban azt vizsgálta, hogy mennyire járnak közel az úgynevezett klímajegy, vagy klímabérlet bevezetéséhez.
A klímajegy célja annak ösztönzése, hogy minél többen válasszák a tömegközlekedést, ezzel csökkentve az egyéni közlekedés károsanyag-kibocsátását. Ez ugyanakkor csak abban az esetben lehetséges, ha a közlekedési szolgáltatások egyszerűen és megfizethető áron hozzáférhetők minden társadalmi réteg számára.
A Greenpeace négy fő szempontot vizsgált és pontozott:
- a jegyrendszert;
- a hosszú távra megváltott jegyeket és bérleteket;
- a szociális kedvezményeket
- és az áfát.
Magyarország a nyolcadik helyen végzett, a régiós országokhoz képest kimondottan előkelő helyen. Az első tíz helyezett
- Luxemburg
- Málta
- Ausztria
- Németország
- Ciprus
- Spanyolország
- Svájc
- Magyarország
- Hollandia
- Észtország
Magyarországot azok között az országok között említi a Greenpeace, amelyek közösségi közlekedése példával szolgálhat a többi európai állam előtt. Hazánkon kívül Ausztria és Németország kapott hasonló értékelést.
Kedvezőnek tartják emellett, hogy széles körben igénybe vehetők szociális alapú kedvezmények, például a diákkedvezmény vagy az idősek ingyenes utazása.
Az összképet rontja, hogy a harminc vizsgált ország közül Magyarországon a legmagasabb az áfatartalom. A 27 százalékos adóval kapcsolatban az elemzés megjegyzi, máshol a luxusórákat és a műkincseket adóztatják ilyen mértékben, és javasolja az áfacsökkentést a hozzáférhetőség további növelése érdekében.
A fővárosokat is rangsorolta az elemzés, e szerint Budapest a 16. helyen végzett. A magyar főváros jegyrendszere egyszerű, ám más országokhoz viszonyítva drága, amely a magas áfatartalommal együtt csökkenti a hozzáférhetőséget. Budapest mellett csak két európai fővárosban kapnak kedvezményt az olyan hátrányos csoportok, mint a munkanélküliek. Az álláskeresők ingyenes utazási lehetősége tehát kiemelkedő, de a többi kedvezmény is vonzóbbá teszi a rendszert.