A Magyar Közlönyben megjelent, Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett kormányrendelet célja, hogy biztosítsa a helyközi és elővárosi közösségi közlekedést nyújtó társaságok folyamatos működését. A rendelet értelmében a kormány több mint 165 milliárd forintot csoportosít át az idei költségvetésben a közlekedési cégek számára.

A támogatás mértékét a következő okokkal indokolják:

  • a megemelkedett energiaárak,
  • az ágazatban megvalósuló béremelés,
  • és egyéb, a társaságok érdekkörén kívül eső költségnövekmények.

A kormány figyelembe veszi a korábbi költségtérítési elszámolásokból fakadó visszafizetési kötelezettségeket is. Az építési és közlekedési miniszter feladata, hogy a pénzügyminiszter bevonásával lezárja a költségtérítési elszámolásokat, és biztosítsa a szükséges forrásokat a költségvetés terhére.

A határozat értelmében a közlekedési társaságok között a forrásokat célzottan osztják szét.

A legnagyobb egyösszegű támogatás a Volánbusz Zrt.-hez kerül, amely több mint 40 milliárd forintot kap a helyközi és fővárosi elővárosi közlekedési szolgáltatások fenntartására. A MÁV-csoport is jelentős támogatásban részesül: a vasúti pályahálózat és a személyszállítási közszolgáltatások finanszírozására összesen közel 44 milliárd forintot különítenek el.

A kormány által biztosított források a következőképpen oszlanak meg:

  • MÁV Zrt. (pályahálózat): 27 762 508 913 forint
  • MÁV-START (személyszállítás): 14 947 409 832 forint
  • GYSEV: 1 718 627 000 forint
  • VOLÁNBUSZ (helyközi buszközlekedés): 37 351 879 000 forint
  • MÁV-HÉV: 3 207 414 167 forint
  • VOLÁNBUSZ (fővárosi elővárosi busz): 2 312 000 000 forint
  • Trans-Tour Kft.: 18 418 000 forint
  • Trans-Vonal Kft.: 69 349 000 forint
  • Weekendbus Zrt.: 28 445 000 forint
  • VOLÁNBUSZ (tulajdonosi támogatás): 1 058 000 000 forint
  • MÁV Rail Tours Kft.: 88 000 000 forint

A támogatások fedezete részben az államháztartás átcsoportosított forrásaiból biztosított, összesen több mint 87 milliárd forintos keretösszegben. Emellett a Rezsivédelmi Alap egyes fejezeteinek túllépését is jóváhagyták, hogy a szükséges összegek rendelkezésre álljanak.

Nem lesz pénz a pályaudvarok felújítására, erről Orbán Viktor beszélt hétfőn a parlamentben. A miniszterelnök azt mondta: a hatalmas vasúti pályaudvarok felújítása iszonyatos mennyiségű pénzbe kerül. A kormány terve szerint nem a vasutat, hanem a pályaudvarok épületeit adnák magánkézbe, a vasutat továbbra is az állam működtetné. Ezért támogatja, hogy az ingatlanokat adják oda azoknak, akiknek van forrásuk a működtetésre, tárgyaljanak befektetői csoportokkal, és ha jó ajánlat van, akkor egyezzenek meg a megfelelő garanciák mellett. Valószínűleg mindenkivel egyenként kell majd tárgyalni - tette hozzá, jelezve, hogy számos nyugat-európai jó példa áll előttünk - írta az MTI.