Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Nagyvállalati Klubjában kétórás beszédet tartott mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt. Itt jelentette ki, hogy teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – írta meg a Világgazdaság.
Lázár János arra nem tért ki arra, hogy ezzel kapcsolatban született-e már a kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék – tette hozzá a lap. Lázár János szerint az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban.
Mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést.
Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszott, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.
A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára.
Elismerte, hogy a kínált szolgáltatási minimum kifogásolható, de megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.
Ugyanakkor a költséghatékonyság kulcskérdés – tette hozzá. A MÁV-Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el, alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 90 milliárd forintra rúg, 2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot – sorolta a problémákat.
Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt.
Mint mondta, minden technolgóiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja, viszont pont abban az időben kellene ezt megtenni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.
Kamuznak nekünk, vagy tényleg annyira utálnánk ha bevezetnék dugódíjat?
Megosztó dolog lenne egy újabb sarc, de túlzás lenne állítani, hogy ne lennének támogatói – derül ki Pulzus Kutató felméréséből, amit az Economx megbízásából készített. A második törésvonal ott van, hogy sokan azt csak Budapestre korlátoznák, még akkor is, ha nem ott élnek. Bővebben >>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!