Az utóbbi hetekben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez érkezett számtalan megkeresés, valamint a sajtóban, így az Economx hasábjain is megjelent hírek is azt mutatják, hogy 

UTASOK SZÉLES KÖRÉT ÉRINTŐ KÁOSZ ALAKULT KI EGYES EURÓPAI REPTEREKEN. 

Késve indult a repülő? Járhat a kártérítés!

Az európai légi közlekedés biztonságáért felelős Eurocontrol adatai alapján a légitársaságok nehezen veszik fel újra a koronavírus-járvány előtti tempót.
A részleteket itt olvashatja →

Akár 24 órát is meghaladó késésekről, az indulási időt folyamatosan tologató, majd végül törölt járatokról, a labdarúgó Európa-bajnokságon történő szurkolást célul kitűző, de a meccs kezdési időpontjáig sem elinduló gépekről is beszámoltak a fogyasztók.

Mindezzel pedig együtt jár, hogy a fogyasztókat a légitársaságok nem tájékoztatják megfelelően, sem a rendelkezésre álló elektronikus lehetőségeken, sem a reptéren a helyszíni munkatársak által. Így joggal háborodnak fel a kétségbeesett utasok, akik szabadságukat szeretnék gondtalanul tölteni, vagy éppen a nyaralásból hazafelé próbálnak eljutni, nem kevés pénzt költve az utazásra – fogalmaz a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke, Baranovszky György a lapunkhoz eljuttatott közleményben.

A fogyasztóvédelmi szervezet ezért határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét arra, hogy tartsák be a vonatkozó, „a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 261/2004 Európai Parlamenti és Tanácsi rendelet” szabályait.

Hangsúlyozzák, hogy hogy a megfelelő tájékoztatási kötelezettség teljesítése alól semmilyen esetben nem mentesülnek, azaz 

TÁJÉKOZTATNIUK KELL AZ UTASOKAT AZ ESETLEGES KÉSÉSRŐL, A JÁRATTÖRLÉSRŐL, ADOTT ESETBEN AZ ÁTFOGLALÁSRÓL. 

Ez szolgálja mindenekelőtt ugyanis a fogyasztói érdekek érvényesítését, az utazásokra akár több százezer forintot is kifizető fogyasztók információkkal történő ellátása tehát nélkülözhetetlen.

Jár a kártérítés

A hivatkozott EK rendelet ezen felül széles körű kötelezettségeket ró a légitársaságokra. Így például járattörlés esetén a tájékoztatáson felül átfoglalásra, étkezés és frissítők biztosítására, éjszakai szállás és transzfer szolgáltatásra, ingyenes telefonhívások biztosítására terjed ki a vállalkozások kötelezettsége. Ezen felül 

AZ UTAST A TÁVOLSÁGTÓL FÜGGŐEN, 0-1500 KM KÖZÖTT 250 EURÓ, 1500 KM FELETTI EU-S TAGÁLLAMOK KÖZÖTTI JÁRATOK ÉS 1500-3500 KM KÖZÖTTI, EU-S TAGÁLLAM ÉS HARMADIK ORSZÁGOK KÖZÖTTI JÁRATOK ESETÉN 400 EURÓ, 3500 KM FELETTI, EU-S TAGÁLLAM ÉS HARMADIK ORSZÁGOK KÖZÖTTI JÁRATOK ESETÉN 600 EURÓ ÖSSZEGŰ KÁRTALANÍTÁS IS MEGILLETI, 

feltéve, hogy a járattörlést nem rendkívüli körülmény okozta, amelynek megítélése a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik.

Járat késése esetén hasonló jogok illetik meg az utasokat, azzal, hogy 

5 ÓRA VÁRHATÓ INDULÁSI KÉSÉS ESETÉN AZ UTAS ELÁLLHAT A TOVÁBBI UTAZÁSTÓL, ÉS KÉRHETI A JEGYÁR VISSZATÉRÍTÉSÉT, 

átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg az utast. Ha pedig valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak szintén járhat kártalanítás a korábban részletezett távolságoktól függően ugyancsak 250, 400 vagy 600 euró összegben, hacsak nem rendkívüli körülmény okozta a járat késését.

Az utasok ilyen esetekben nem tehetetlenek, amellett, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez fordulhatnak tanácsért, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal, az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek, illetve az Európai Fogyasztói Központ is segítséget nyújthat a panaszok megoldása érdekében.