Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) „Európa luxus tengerjáró hajói annyi mérgező ként bocsátanak ki, mint 1 milliárd autó” című elemzése megállapította, hogy a kéntartalom-korlátozás négy évvel ezelőtti bevezetése ellenére az európai vizeken 2023-ban közlekedő 218 tengerjáró hajó annyi kén-oxidokat (SOx) bocsátott ki, mint egymilliárd autó, vagyis 4,4 szer többet, mint a kontinens összes autója együttvéve.
A járvány némi haladékot adott a kikötővárosoknak, de ennek most már tényleg vége. A hajókázás visszatért, és az olyan turisztikai helyek, mint Barcelona és Athén, ismét fulladoznak a tengerjáró hajóktól származó mérgező légszennyezéstől
– közölte Constance Dijkstra, a T&E munkatársa.
A Guardiannek eljuttatott elemzés szerint 2023-ban a Carnival volt a leginkább éghajlatszennyező hajótársaság Európában. Az adatok az összes Európában közlekedő luxus tengerjáró hajóra vonatkoztak tavaly, köztük 53-ra, amelyek a Carnivalhoz tartoztak. A második leginkább éghajlatszennyező hajótársaság Európában az MSC volt, ezt követte a Norwegian Cruise Line.
Lepipálták Skócia legnagyobb városát
A Carnival Cruise Line hajóinak 2,55 millió tonnányi szén-dioxid (CO2) kibocsátása volt tavaly Európában, amely meghaladja Skócia legnagyobb városa, a 620 700 lakosú Glasgow legutóbbi, 2,43 millió tonnás kibocsátási adatait a városi tanács szerint. Eközben az MSC 1,4 millió tonna, míg a Norwegian Cruise Line 0,84 millió tonna szén-dioxid kibocsátásáért felelt a kontinensen.
A hajóstársaságok tisztább üzemanyag alternatívát kerestek idén, amelyet jól jelez, hogy a 2024 januárja és 2028 decembere közötti átadásra megrendelt 54 újépítésű hajó 63 százaléka várhatóan LNG meghajtású lesz a Cruise Line International Association szerint.
1 hajó = 10 500 tehén
Bár ezek a hajók kevésbé szennyezik a levegőt, éghajlati szempontból még mindig rendkívül pusztítóak, mivel motorjaik metánt szivárogtatnak. Például a P&O Cruises MS Iona egy év alatt 10 500 tehénnel azonos mennyiségű metánt bocsátott ki – számolt be róla az Ecowatch.
Olajról gázra váltani olyan, mintha a dohányzást alkoholra váltanák. Segíthet a tengerjáró hajóiparnak a légszennyezés csökkentésében, de éghajlati szempontból szörnyű
– hangsúlyozta közleményében Dijkstra.
2019-hez képest negyedével nőtt a tengerjáró hajók száma az európai kikötőkben, és megugrott az általuk elfogyasztott üzemanyag mennyisége. Ez a kén-oxidokat (SOx) kilenc százalékkal növelte, és a nitrogén-oxid-kibocsátás 18 százalékos megugrásához vezetett.
Barcelona vezeti a negatív listát
„A nagyobb vállalatok több, nagyobb hajóval rendelkeznek. Ám a nagyobb nem jobb, ha környezetszennyező kibocsátásról van szó” – hangsúlyozta Jacob Armstrong , a T&E szállítási menedzsere, akit a The Guardian idézett.
A jelentés megállapította, hogy a legszennyezettebb európai kikötő Barcelona volt, ezt követi Civitavecchia tengerparti kikötője – Rómától északnyugatra – és a görögországi Pireusz. A barcelonai tengerjáró hajók közel háromszor annyi szennyező kén-oxidokat bocsátottak ki, mint a város összes autója. Európában egyébként az autókra vonatkozó kénoxidok határértéke 100-szor szigorúbb, mint a hajóké.
A velencei példa
„Velence viszont jelentősen javult” – áll a közleményben. „A 2019-es, tengerjáró hajók által leginkább szennyezett kikötő tavaly a 41.-re esett vissza, miután 2021-ben kitiltották a nagy óceánjáró hajókat onnan, ami a kén kibocsátás 80 százalékos csökkenéséhez vezetett.”
Annak ellenére, hogy a levegő minősége látványosan javult Velencében, még mindig Olaszországban okozzák a legtöbb szennyezést a tengerjáró hajók, megelőzve Spanyolországot. Norvégia büszke rá, hogy az elektromos autók száma meghaladja a benzinesekét, eközben a fjordokat ellepik a turistákkal érkező szennyező luxushajók. A skandináv ország összességében a negyedik legtöbb, tengerjáró hajók által okozott szennyezést könyvelhette el Európában.
A világ legnagyobb hajója
Idén januárban futott ki a tengerre a Royal Caribbean International vállalat Icon of the Seas nevű, 20 fedélzeten 7600 utas befogadására alkalmas hajója Miamiból, amely cseppfolyósított földgázzal (LNG) működik. Környezetvédő csoportok szerint a hajó motorjából kiszivárgó, el nem égett metán rövid távú káros hatásai miatt elfogadhatatlan kockázatot jelent az éghajlatra nézve. Bryan Comer, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának (ICCT) tengeri program igazgatója szerint az LNG-üzemanyag 120 százalékkal több üvegházhatású gázkibocsátást okoz az életciklus során, mint a tengeri gázolaj.