A Bloomberg által összeállított hajókövetési adatok szerint Franciaország 2024-ben eddig már több LNG-t kapott Moszkvából (idén november 18-ig 5,34 millió tonna), mint a szállítások 2018-as megkezdése óta bármely teljes évben. Különösen a belga határhoz közeli dunkerque-i terminálba történő szállítások emelkedtek meg .

Az általános növekedés jól szemlélteti, hogy Európa továbbra is vonzó célpont az oroszországi, az Északi-sarkvidéken található hatalmas jamali LNG-gyárból származó rakományok számára. Ez a TotalEnergies, a Naturgy Energy és a német Securing Energy for Europe hosszú távú szerződéseinek köszönhető.

Annak ellenére, hogy a régió csökkenti az orosz energiától való függőségét, a blokk erősen az LNG-re támaszkodott, hogy betöltse a hiányt, miután a Kreml 2022-es ukrajnai inváziója nyomán a gázvezetékek többségét elvágták. Az Európai Unió eddig nagyrészt kizárta a gázt az Oroszországgal szembeni szankciókból.

Nem világos, hogy valójában mennyi orosz LNG-t fogyasztanak el Franciaországban. Amint a cseppfolyósított üzemanyag újragázosodik és belép a hálózatba, a molekulák összekeverednek, és szabadon áramolnak Európa más országaiba

hangsúlyozta írásában a Bloomberg.

Franciaország metántermináljaival az LNG importőrévé vált, és az LNG egy részét kelet-európai országokba küldik, ahol felhasználják

– mondta a francia energiaügyi minisztérium szóvivője.

Magánvállalatok importálják az üzemanyagot – tették hozzá, megjegyezve, hogy „nem az államok és nem az Európai Unió hoz ilyen döntéseket”.

Hozzátették, hogy az orosz LNG megugrása akkor is jelentkezik, amikor Franciaország teljes szuperhűtött üzemanyag-importja csökken.

Hogyan pörögtek fel az Oroszországból érkező szállítások? Nos, ebben nagy szerepet játszik az orosz Gazprom PJSC egykori kereskedelmi egysége, amelyet SEFE néven Németország államosított az energiaválság tetőpontján. Ez a cég Dunkerque-ben pakol ki, miután visszaállította az elődjétől örökölt hosszú távú szerződést – közölte a társaság szeptemberben.

A SEFE Dunkerque-be irányuló LNG-importját a francia és a belga központokban értékesíti, miután soha nem szállított és nem is kísérelt meg szállítani orosz LNG-t Németországba

– közölte a cég szóvivője, Jan-Peter Haack a Bloomberg érdeklődésére e-mailben.

A SEFE szerződést kötött a Yamal LNG megvásárlására – vagyis fizetnie kell az orosz szállítást –, valamint külön szerződést kötött üzemanyag szállítására a Gail India Ltd.-nek. A szállítási költségek optimalizálása érdekében a jamali rakományokat Európába küldi, miközben más forrásokat keres a vevő Indiában. Ez akkor történik, amikor a Vörös-tengert gyakorlatilag lezárták a közel-keleti konfliktusok miatt.

Ha nem vásárolják meg az LNG-t, Oroszország újra értékesítheti az LNG-t a világpiacon, és így másodszor is bevételhez juthat ugyanazon LNG mennyiségért. A szerződést tehát azért teljesítik, hogy az orosz fél előnye a lehető legalacsonyabb legyen 

– mondta a német gazdasági minisztérium szóvivője. 

Spanyolország és Belgium is azon nemzetek közé tartozik, ahol még mindig erős az LNG-áramlás Oroszországból.

A Gazprom egyelőre továbbra is normál szinten szállít gázt Európába Ukrajnán keresztül, még akkor is, ha az OMV AG energetikai társasággal folytatott vitája miatt megszakította az Ausztriába irányuló közvetlen szállítást.

Az EU márciusban megkezdi az orosz LNG-rakományok európai kikötőiben történő átrakodási tilalmának alkalmazását. A lépéstől széles körben azt várják, hogy több oroszországi LNG maradjon Európában – számolt be róla írásában a Bloomberg.