A 2018-as indulás után új irányt vesz az UNIQA digitális biztosítási platformja, a Cherrisk – leáll a nemzetköziesedés, s bár ilyen néven továbbra is találkozhatunk majd termékekkel, az elmúlt 6 év eredményei inkább az UNIQA belső folyamatainak újjászervezésében jelennek majd meg. Ez a változás egyben azt is jelenti, hogy
a bécsi anyacég felhagy azzal a tervével, hogy kivonul Magyarországról, s így a magyar piac továbbra is stratégiai terület marad.
Az osztrák bizosítótársaság korábbi döntését követően a magyarországi leánycég mellett alakult ki az insurtech startup cég, amely a biztosításkötés új élményét ígérte. A tervek szerint a Cherrisk Magyarországról indulva, részben az UNIQA lehetőségeire támaszkodva, ám az ottani folyamatokat átgondolva, leegyszerűsítve és a végletekig digitalizálva próbált új lakossági tömegtermékekre alapozott biztosítási platformot kiépíteni. A magyarországi indulást követően a Cherrisk pilot-projektként elindult Csehországban és Szlovákiában, majd immár élesben jelent meg a társaság a német piacon is – úgy, hogy a folyamatokat és a vevőszolgálatot végig Magyarországról irányították, Németországban képviselőjük és kárrendezési megbízottjuk volt csak.
Nem tudnak versenyezni az összehasonlító portálokkal
Kurtisz Krisztián, a Cherrisk vezetője, az UNIQA Biztosító vezérigazgatója szerint a modell több szempontból működőképesnek bizonyult, ám az is kiderült, hogy egy csomó dolog máshogy működik a biztosítási szakmában, mint a banki területen. A biztosítókkal az ügyfelek nincsenek napi kapcsolatban, akkor „találkoznak”, amikor biztosítást kötnek és akkor, ha baj történik. A kínált lakossági tömegtermékek körében az összehasonlíthatóság elsőszámú ismérv lett, ezt pedig azzal járt, hogy nem lehet kizárólag az ügyfelek lojalitására építeni: Kurtisz Krisztián szerint
a biztosítási szakma így kissé elvesztette az ügyfeleit, a közvetítők, főleg a lakossági összehasonlító portálok és brókerek közelebb vannak ma már az ügyfelekhez. Ezért csak targetáltan érdemes ma már önálló biztosítói applikációkban gondolkodni
– a Cherrisk, amely kezdetben csak saját portálján és applikációjában volt jelen, mára megjelent a nagy hazai online alkuszi portálokon is.
Díjfüggő lett a siker
A siker receptje Kurtisz Krisztián szerint az ügyfélszerzés szempontjából ma az lehet, hogy az adott társaság az összehasonlító portálokon az 1-3. helyen végezzen a díjaival és jó értékelést kapjon a szolgáltatás összehasonlításban ami Németországban a kárrendezésnél kifejezetten fontos volt. Azt viszont, hogy ezen díjak mellett is rentábilis legyen a biztosító, segíthet a Cherrisk tapasztalat. ezek szavai szerint egyértelművé tették, hogy az ügyfelek egészen magas szinten bevonhatók a biztosítási adminisztrációs folyamatokba, ha egy egyszerűen kezelhető, rugalmas felület áll rendelkezésükre. A központosított működésének köszönhetően maximális hatékonyságot és páratlan ügyfélélményt nyújtó insurtech felület és folyamatrendszer mostantól szervesen beépül majd az UNIQA Biztosító Zrt. cégstuktúrájába. Kurtisz Krisztián szerint a feladat most az, hogy egy tradicionális biztosító társaságból egy digitális biztosítótársaságot kell csinálni. A vezérigazgató szerint a mostani lépések – azon túl, hogy a magyar leányvállalat túlélését jelentik – ismét egyfajta kísérletként foghatóak fel, azaz az osztrák biztosítási csoport ismét Magyarországon tesztel egy újfajta működési struktúrát.
Változott a stratégia
Azzal kapcsolatban, hogy összességében milyen mérleget lehet vonni a Cherrisk eddigi története után, a vezérigazgató arról beszélt, hogy
az elmúlt 4 évben piacaikon nagyjából 600 ezer szerződést tudtak kötni. Magyarországon évi 50-70 ezer szerződés köttetett, éves díjbevételük 6-8 milliárd forint volt.
Kurtisz szerint a biztosítási különadó ellenére a Cherrisk magyarországi portfoliója (és az UNIQA is) az idei első félév végén nyereséges volt. Ugyanakkor a számok alapján látható, hogy a Cherrisk modell megalkotása és piaci bevezetésének költségeihez mérten a bevételek masszívan veszteségessé tették eddig a projektet összességében. Arra a kérdésre, mire lett volna szükség
ahhoz, hogy a modell megálljon a lábán, a vezérigazgató arról beszélt, hogy kellett volna még 5 év és 3-4 komolyabb célpiac, köztük olyan, mint amilyen a német volt – Kurtisz Krisztián szerint ilyen lehetett volna Lengyelország.
Szavai szerint az eddig a projektre költött összeghez képest a további ráfordítások költsége már nem jelentett volna komolyabb terhet, ám el kellett fogadni azt, hogy az anyacég új stratégiája új irányokat határozott meg a következő évekre. A német piacon a Cherrisk a vezérigazgató szavai szerint különösebb marketing nélkül, pusztán az összehasonlító portálokon való jó szereplésnek köszönhetően az új utasbiztosítási szerződések tekintetében 10 százalékos piaci részesedést tudott elérni, amivel 2024-re Németországban körülbelül 3 százalékos piaci részesedést jelent az utasbiztosítások tekintetében. Itt vélhetően a károldalon történhetett valami, ami miatt az UNIQA a kivonulást választotta, hiszen a vezérigazgató szerint a Cherrisk kárkifizetéseinek többségét már a német károkra fizették. Ugyanakkor a német utasbiztosítási piac hosszú távon jobban kalkulálható bevétellel kecsegtetett, hiszen ott jellemzően nem 1-1 útra kötnek biztosítást az emberek, hanem folyamatos díjas biztosításban, kvázi éves bérletet vásárolva védik magukat utazásaik során – ez magyarázza az új szerzések és a teljes piaci részesedés közötti különbséget.
Adoptálják a bevált modellt
A magyarországi jövővel kapcsolatban Kurtisz Krisztián arról beszélt, hogy bár a most elhatározott integráció végső célja, hogy az 1-1,5 éves átmeneti időszak végére a teljes háttérterület közös – részben a Cherrisknél már kipróbált – működési rendben működjön, a Cherrisk külön brandként megmarad és ezen a márkanéven lesznek elérhetőek ajánlataik a lakossági összehasonlító portálokon. A duál-brand szerinte nem jelent házon belüli díjversenyt: a Cherrisk és az UNIQA között termék pozícionálás lesz, a két brand más-más ügyfélkör-specializációval rendelkezik majd – lesz ahol a Cherrisk, lesz ahol az UNIQA ajánlata lesz kedvezőbb.