Ha esetleg van „hónap dolgozója” cím a Manchester Unitednél, szeptemberben nem kell túl sokat gondolkodni, hogy ki nyerje el a díjat. Egyébként sem túl erős a mezőny, és ebben a hónapban is csak egy divízió van versenyben: a kereskedelmi csapat. A futballistákkal ellentétben ugyanis ők valóban a legjobbak az üzletben, és megérdemlik az elismerést.
Míg a United szurkolóinak többsége az elmúlt néhány hónapot azzal töltötte, hogy a klub tulajdonosváltása, a nyári átigazolások, a pályán kívüli botrányok, a stadion állapota, a pénzügyi fair play miatt aggódott, a kereskedelmi osztály két elképesztő szerződést is aláírt, amelyek megerősítik azt az egyszerű tényt: a Manchester United még mindig hatalmas.
A nagy cégek bíznak a United márkaerejében
Először is bejelentették július végén, hogy meghosszabbítják sportszer-beszállítói együttműködésüket az Adidasszal. Nem is akármilyen szerződést írtak alá:
10 év alatt 900 millió dollár érkezik a sportszergyártótól Manchesterbe.
A második partnerséget a múlt a múlt héten jelentették be, ez egy hároméves megállapodás a Qualcomm Technologiesszel. A szerződés értelmében a Snapdragon márkáját a férfi és női meccsmezek elején is elhelyezik, ez pedig 75 millió dollárt hoz szezononként.
A Chevrolet és a TeamViewer marketingese is lapátra került
Ennek fényében vajon mennyit érne a cégeknek, ha a United még mindig tündökölne a futballban is?
„A Qualcomm és a Manchester United közötti megállapodás jól mutatja a vörös ördögök tartós vonzerejét, hiszen még mindig az egyik legvonzóbb célpont a szponzoroknak annak ellenére, hogy az elmúlt években meglehetősen sikertelenek a pályán” – idézte a The Athletic Conrad Wiaceket, a Global Data vezető sportelemzőjét.
A United hatalmas globális táborral rendelkezik, így a Qualcomm azt reméli, hogy a partnerséget kihasználva nagyobb márkaismertséget építhet ki a kulcsfontosságú piacokon szerte a világon, és a sportágak egyik legnagyobb márkájával való kapcsolat segít ebben. Bár egyesek azt sugallják, hogy a Qualcomm túl sokat fizetett, a techipari márka nyilvánvalóan értéket lát a partnerségben.
A félvezetőket és szoftvereket gyártó kaliforniai cég harmadával fog többet fizetni, mint az a TeamViewer, amelynek logója most a vörösök mezét díszíti. A mezszponzor-cserére azért volt szükség, mert a TeamViewernél egy főrészvényes azt tanácsolta az igazgatótanácsnak, hogy azonnal lépjenek ki ebből a zavaros és sikertelen klubból − bár maga az üzlet egyáltalán nem tűnik zavarosnak –, a Uniteddel kötött partnerséget egy borzasztó döntésnek nevezte, így a vállalat 2 évvel korábban kilép a szerződésből.
A TeamViewer a Chevrolet-t váltotta főszponzorként a dresszek elején, és az amerikai autógyártó már az üzlet megkötésekor megdöbbentette a piacot azzal, hogy 2014 és 2021 között évi 64 millió dollárt fizetett a hirdetési felületért.
A Chevrolet-nel a szerződést megkötő személyt 48 órával az üzlet nyélbe ütését követően azonnali hatállyal kirúgták.
A Nike sírva röhögött, de az nevet, aki utoljára nevet
Az Adidas-ügylet valószínűleg még jobb példa arra, hogy a United túlméretezett gravitációs ereje furcsa dolgokat művel a marketingvezetőkkel.
A német sportszergyártó 2015-ben az ősi rivális Nike-t váltotta fel a klub felszerelési beszállítójaként. A Nike még 2002-ben vette át a stafétát az Umbrótól, körülbelül évi 30 millió fontot fizetve.
Ahogy az ilyen ügyleteknél lenni szokott, a Nike-szerződésben volt egy záradék, amely lehetőséget adott arra, hogy a United kereskedelmi részlege 2014-ben óvatos tapogatózást követően találhasson a piacon egy jobb ajánlatot. A Man United elárulta a Nike-nak, hogy az Adidas hajlandó szezononként akár 75 millió fontot adni, mindezt ráadásul 10 éven keresztül. Iparági pletykák szerint a Nike vezetői röhögőgörcsben törtek ki, úgy gondolták, hogy ez teljes képtelenség.
Ennek következményeként − mivel a gyártók leosztják a piacot, hiszen mindenki akar egy szeletet a tortából, különösen a Premier League-tortából − a Nike a Chelsea-vel és a Tottenhammel vígasztalódott.
Kiskapus trükkök: úgy szórják a pénzt, mintha nem lenne holnap
Mindenki kikerekedett szemekkel nézi, hogy miként költhet a Chelsea csillagászati összegeket anélkül, hogy megsértené az UEFA pénzügyi fair play szabályát. Összefoglaltuk a londoni kékek költéseit.És lám, most hol tartunk:
az Adidas már nyolc éve fizeti a vörösöknek ezt az összeget, és mindenféle kényszer nélkül, az idén nyáron újabb 10 évvel, plusz évi 15 millió dollárral megfejelték az ajánlatot.
Ez azt jelenti, hogy a következő 10 évben 900 millió font kerül a United kasszájába. Példátlan szerződés, és a piaci szakértők szerint teljes őrület.
Tim Crow, a Synergy sportmarketing ügynökség korábbi vezérigazgatója szerint ilyen üzletet kötni nem minden kereskedelmi részleg képes, és rettenetesen kevés olyan klub van a világon – beleértve minden sportot – amely ennyire vonzó tud lenni a nagyvállalatok számára. Elvégre az Adidas az üzlet végére már több mint 1,65 milliárd dollárt fog kifizetni a Manchester Unitednek. S mivel az Adidas az első számú futballmárka akar lenni, lépnie kellett, és ennek ez volt az ára. A hírek szerint ezzel az üzlettel több mint ezer féle viszonteladó (pl. Sports Direct. Hervis stb.),boltjainak polcára kerülnek ki a United-termékek, így az Adidas még így is bőven kaszál.
A United körülbelül két millió mezt ad el évente – vagyis hivatalos Adidas mezeket –, és a klub szerint az idei szezon hazai, idegenbeli és harmadik mezei várhatóan rekordszámot teljesítenek.
Lassú a talpra állás a pandémia után
Júniusban a klub bejelentette harmadik negyedéves számait, eszerint a kereskedelmi bevételek éves összehasonlításban közel hat százalékkal 69,4 millió fontra, a kilenc havi adatok pedig 21 százalékkal 235,5 millió fontra nőttek az előző év azonos időszakához képest. A klub az év teljes bevételére vonatkozó előrejelzését 590–610 millió fontról 630–640 millióra emelte.
Ez pedig még azelőtt volt, hogy a klub megkötötte volna a Qualcommal, az Adidasszal és az Estee Lauderrel az új szerződést. Ezek a bevételek minden bizonnyal sokat fognak segíteni abban, hogy a két, covid sújtotta év után a United egy pozitív pénzügyi évet zárjon.
A vörös ördögök viszont arra apellálnak, hogy tovább növelhetik bevételüket, hiszen a közösségi médiában óriási rajongótáborral rendelkeznek. Ha végignézzük ezeket a felületeket, láthatjuk, hogy
- a Facebookon 82 millió,
- az Instagramon 63 millió,
- a Twitteren 37 millió,
- a TikTokon 24 millió
szurkoló követi őket.
További számaik is vannak, amire alapoznak, ugyanis a manchesteri vezetőség már közel 20 éve felkérte a Kantar nemzetközi piackutató céget, hogy mérje fel, hány embert érdekel a klub. 2006-ban egy felmérés kimutatta, hogy világszerte 330 millió ember érdeklődött a United iránt. 2011-re ez a szám csaknem megduplázódott, 2019-re pedig ismét közel megduplázódott.
A riválisok ezen persze joggal csapkodják a térdüket a nevetéstől, ugyanis, ha azt vesszük, hogy a bolygó népessége megközelítőleg 8 milliárd fő, akkor igencsak érdekes megállapítás, hogy kerek e világon 1 milliárd ember érdeklődik a Manchester United iránt – történelmi és kereskedelmi vonzerő ide vagy oda.
A futballpályák lehetnek Szaúd-Arábiában az új olajmezők
Komoly gazdasági oka van annak, hogy sztárfocistákat importálnak Szaúd-Arábiába. De mi köze az olajnak a focihoz? Sportközgazdász segítségével jártunk utána.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!