Bár most az árvízi helyzet mindent felülír tőlünk nyugatabbra is a közlekedésben, a hétfőtől életbe lépett, németországi határellenőrzések új korszakot nyitottak, amely nem lesz mentes a gazdasági kihívásoktól sem.

Megírtuk: a jogosulatlan belépések megakadályozására Németország hat hónapra kiterjesztette az ország keleti és déli részén meglévő határellenőrzését a nyugati szárazföldi határig. 

Alsó-Szászországban és Észak-Rajna-Vesztfáliában hétfő éjfél óta tartanak ideiglenes ellenőrzéseket Belgiummal és Hollandiával, míg a nap során felállítják a luxemburgi és dán határokon is a kontrollpontokat. 

A kormány közölte:

nem lesznek fennakadások a közúti közlekedésben, az ingázó és az utazási forgalmat a lehető legkisebb mértékben zavarhatják az ellenőrzések. 

Dugó nem lehet, csak intelligens vezérlés

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) idézi Nancy Faeser szövetségi belügyminisztert, aki vasárnap kijelentette: az illegális migráció feltartóztatása miatt sürgősen szükség van erre az intézkedésre, amelyhez egyes sajtóbecslések szerint ötezer szövetségi rendőrt vetnek be.

A határellenőrzés miatt viszont nem lesznek hosszú forgalmi dugók. 

A forgalmat nem lehet indokolatlanul akadályozni, csak olyan intelligens vezérlések várhatók, amit a jelenlegi helyzet megkíván – fogalmazott.

Kivezényelték a rendőröket, drogcsempészt már fogtak 

A FAZ helyszíni beszámolói szerint már felállították az állandó ellenőrző pontokat a 30-as autópályán Bad Bentheim közelében, az A280-ason Bunde közelében és a 402-es szövetségi autópályán Schöninghsdorf közelében.

Emellett például a holland határ közelében lévő mellékutakon is megjelentek: Észak-Rajna-Vesztfáliában a szövetségi rendőrök Aachen közelében, a 44-es autópályán a Belgium felől érkezőket állítják meg. 

Máris van fogás: kisebb autós üldözés után hétfő hajnalban az A30-as autópályán kábítószercsempészeket fogtak el a Németország és Hollandia közötti szárazföldi határokon, akik a csomagtartóban nagy mennyiségű hasissal utaztak – írja a Welt a rendőrség közlése alapján. 

Nem késhetnek el a diákok, munkavállalók

A Bild arról ír, hogy a megszokott hétköznapokban komoly fennakadásokat okozhat az új intézkedés. 

Ezért felvetődött, hogy a határátkeléshez külön „gyors sávokat” jelölnek ki az ingázó munkavállalók, valamint az áruk szabad mozgása érdekében, hogy ne érje kár a gazdaságot. 

Naponta több ezer alkalmazott lép át az országhatárokon, ha ők az elhúzódó várakozási idő miatt nem érnek be időben dolgozni, az veszteségekhez vezet a cégek működésében 

– hívta fel a figyelmet az acélgyártásban erős Saar-vidék üzleti és munkaadói szövetsége (SVS).

Sérülhet a bevásárlóturizmus, jöhet az „ingázó kártya”

A holland határon fekvő Herzogenrath város is kifejezte aggodalmait, a Rheinische Postnak jelezték: az intézkedés megváltoztathatja a térség jellegét.

Ugyanis, a csúcsidőben feltorlódó kocsisorok mindkét ország sok ezer polgára, dolgozók és tanulók, illetve a fuvarozók számára jelenthetnek terhet, ez pedig negatívan hat a gazdaságra. 

Ezért egy javaslat szerint érdemes lehet újra bevezetni a munkáltatók által kiadható, úgynevezett „ingázó kártyát”, amely a pandémiás lezárások idején már működött a könnyebb határátlépések érdekében. 

A szomszédos országban történő bevásárlás is nehezebbé válhat

– figyelmeztettek.

Ráfizetnek a szállítmányozók, akadozhat az ellátás 

A Német-Holland Kereskedelmi Kamara pedig közölte, hogy a holland vállalkozókat teljesen meglepte a határellenőrzés hirtelen bevezetése, és készenlétbe helyezték magukat.

Németország a világ legfontosabb exportpiaca, ezért a hosszadalmas ellenőrzések gazdaságilag károkat okoznak, mert időbe és pénzbe kerülnek a kereskedőknekírja a Rheinische Post.

A TLN logisztikai egyesület szerint

naponta körülbelül 100 ezer teherautó lépi át a német-holland határt, és minden óra várakozási idő kamionsofőrenként 100 euróba kerül. 

Mint jelezték, egyelőre hiányzik a tervezési biztonság, ezért több iparági szervezetnél felmerült, hogy nyitott határok nélkül miként fogják biztosítani a lakosság és a gazdaság ellátását.

Schengen egész gazdaságát érinti a szigorítás

A teljes határkontroll visszaállítása elsősorban azt a célt szolgálja, hogy már a belépés előtt fel tudják tartóztatni az illegális migrációt, amely mostanra a nyugati országok, így az EU legnagyobb gazdasága számára is rendkívüli terheket okoz.

A helyhez kötött határellenőrzés lehetővé teszi az úgynevezett elutasítást, ami kevésbé időigényes, mint annak biztosítása, hogy valaki, aki már illegálisan lépett át a határon, ismét elhagyja Németországot.

Ennek kapcsán Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő az Economxnak adott interjúban arról is beszélt, hogy a schengeni övezet jelentette szabad mozgás elve a teljes EU-s területen erejét veszti, ami a tagországok közötti gazdasági együttműködésekre is hatással lehet, például az áruszállításokat bizonyosan lassítja.

Ugyanakkor más schengeni államok is figyelik a szárazföldi határaikat, amit részben az illegális migrációval, részben az iszlamista terrorizmus veszélyével vagy az Ukrajna elleni orosz agressziós háború miatti kockázatokkal indokolják – emlékeztet a Welt.