Az eddig megszokottnál hamarabb küldik vakációra a munkaerő nagy részét a Mercedesnél karácsony előtt, akkora veszteségekkel küzd a prémium autómárka – közölték Németországban.

Az ünnepi időszak a dolgozóknak ezúttal már december 16-ától elkezdődik – ekkor leáll a gyártás a legfőbb üzemben, amivel jelentős működési költségeket spórolnak meg. 

Nem fogynak a prémium autók, megszorítás kell

Erre azért van szükség, mert a harmadik negyedévben is magas lett a luxusmárka profitcsökkenése.

A jelentések szerint júliustól szeptember végéig a Mercedes konszolidált nyeresége több mint felére, körülbelül 1,7 milliárd euróra esett az előző év azonos időszakához képest, 4,7 százalékos árbevétel-arányos megtérülés mellett.

A stuttgarti autógyártó gyenge teljesítményéhez az is hozzájárult, hogy az elektromos autókészletet meredek árengedményekkel adták el a kereskedőknek, ami alávágott a jövedelmezőségnek.

Harald Wilhelm, a Mercedes-Benz Group AG pénzügyi igazgatója a Mercedes Baden-Württemberg-i központjában
Harald Wilhelm, a Mercedes-Benz Group AG pénzügyi igazgatója a Mercedes Baden-Württemberg-i központjában
Kép: Getty Images, Christoph Schmidt

Emiatt Harald Wilhelm pénzügyi igazgató most bejelentette, hogy csoportszinten minden területen megvizsgálják a megtakarítások lehetőségeit, mivel idén már bő 31 százalékos profitcsökkenést szenvedtek el. Rosszul alakult az összértékesítés – különösen a felső árszegmens tisztán elektromos autói fogytak alig.

USA: Sarkos vélemény a hibridekről

Sok elektromos autó "sz.r", de a hibrid modellek mind közül a legrosszabbak – jelentette ki egy podcast interjúban Peter Rawlinson, az amerikai e-autókat gyártó Lucid Motors vezetője, aki szerint honfitársai joggal kritikusak az ottani gyártókkal szemben. Szerinte „szívás”, hogy az USA-ban ugyan sok ember vezet elektromos autót, de a túlnyomó többség még mindig a belsőégésű motorokra esküszik. Tavaly 9,2 százalékos piaci részesedést ért el az új elektromos autók regisztrációja az Egyesült Államokban, míg a németeknél ez az arány 14,6 százalék volt. 

Kényszerszabadság és átvilágítás gurul le a szalagról

Ahogy arról többször írtunk, a német autóipar elnehezült helyzetében már több márka jelentett be költségcsökkentő lépéseket, míg a Mercedesnél is a hatékonyság növelésére koncentrálnak a spórolósra vett üzletpolitikával.

A tervezett intézkedések bizonyos területeken pedig már konkrétak.

Ezek egyike, hogy a Südwest Presse jelentése szerint a sindelfingeni üzemben a dolgozókat kényszerszabadságra küldik december közepétől. 

Sindelfingen a cég egyik legnagyobb üzeme a világon és a prémium járművek gyártásának központi kompetenciaközpontja, a csoporton belüli kutatás és fejlesztés fontos helyszíne. Ott gyártják az S-osztályt, az E-osztályt és a Mercedes-Benz EQ sorozat különböző modelljeit.

A kora karácsonyi vakáció már a szigorú megtakarítási intézkedések szerves része, ám ennél nagyobb horderejű lépésekre is készülnek.  

Például felülvizsgálják a tervezett beruházásokat, a beszerzések nagyobb szabványosítását és az üzemekben felhasznált kapacitásokat.

A következő hónapokban minden követ megfordítanak – fogalmazott a pénzügyi igazgató, azt remélve, hogy jövőre javulhatnak a Mercedes bevételei.

Egyre nyomasztóbb a kínai verseny

A hagyományos német márka visszaeséséért a piaci elemzők az otthoni gazdaság nehézségei mellett a gyengülő kínai gazdaságot is okolják, különösen az ingatlanszektorban, ami rontja a fogyasztók vásárlási kedvét. Így a magas árrésű luxus e-modellek iránti kereslet is jóval elmarad a várakozásoktól az eddig jól teljesítő kínai piacon – idézi az Efahrer.com szakportál.

Megjegyzik: jelenleg Európában is meglehetősen óvatosak a drága autók vásárlói, az eladásokat egyre nehezítik a kínai gyártók versenyképes, olcsóbb ajánlatai

Tépik az e-autókat a belgák, a magyarok viszont nem

Az elektromos autók iránti érdeklődés Európa szerte igen eltérő. Míg az olyan országok, mint Norvégia, Izland vagy Svédország mindenkit megelőznek, Olaszországban, Lengyelországban vagy Magyarországon szinte semmi nem érződik a technológia népszerűségéből – írja a német autós portál. Németország is csak az alsó középmezőnyben helyezkedett el tavaly az új regisztrációk 14,6 százalékos uniós átlagához képest, míg a szomszédos Belgiumban egyre nő az érdeklődés: a Traxio mobilitási egyesület adatai szerint idén szeptemberre már elérték a tavalyi értékesítést (96 ezer új e-autó), köszönhetően annak, hogy a kormány 5000 eurós bónusszal támogatja a 40 ezer euró alatti járművek vásárlását.