A mesterséges intelligencia rendszerek alapjaiban fogják átírni a jelenleg ismert társadalmi és gazdasági mechanizmusokat. A generatív alapú szoftverek egyre népszerűbbé váltak az utóbbi egy évben, szinte nincs olyan ember, aki nem használt még valamilyen chatbotot, vagy alkalmazást, amelyben felhasználásra került ilyen szoftver. Ez a mesterséges intelligencia egy olyan típusa, amely képes a felhasználó kérésére szöveget vagy más tartalmat generálni.
Egy ilyen szoftver piacra dobásához rengeteg emberre volt szükség néhány évvel ezelőtt, ma már azonban viszonylag kevés emberi erőforrással gyorsan létre lehet hozni egy ilyen chatbotot – mondta Petra Viola, a Google Cloud AI fejlesztési igazgatója az ECNMX AI Summit 2023 konferencián.
A Google egyelőre vállalatok számára fejleszt mesterséges intelligencia (AI) alapú megoldásokat, azonban ezek a végfelhasználókhoz is eljutnak a cégek alkalmazásain keresztül.
Meg tudja érteni a kontextust, előre tud jelezni, generatív tartalmakat tud létrehozni
– foglalta össze fejlesztésük lényegét Petra Viola.
A végfelhasználók bármilyen kreatív feladatra: versek, zenék komponálásra, e-mailek írására, adatbázisok lekérdezésére is használhatják az AI-t, ráadásul mindezt programozás nélkül tehetik meg.
A konferencián bemutatott demóban láthattuk, hogy a Google chatbotja egy webáruházba integrálva képes a keresés után az ajánlott termékekhez navigálni. Ráadásul termékspecifikus kérdésekre, visszajelzésekre is képes választ adni. Ha nem tud válaszolni, akkor kapcsol egy ügyintézőt.
Adataink védelme az első helyen
A biztonság és az adatvédelem kulcsfontosságú kérdés a mesterséges intelligencia fejlesztéseknél vállalati és felhasználói oldalról is, hiszen az emberek túlnyomó része attól tart, hogy a chatbotok ellopják személyes adataikat. A Google azonban felelős AI-rendszert szeretne létrehozni. A beépített biztonság, az adatvédelem és az elszámoltathatóság mindenek felett áll – hangsúlyozta a szakember.
Válaszokat tud adni kérdéseinkre, összehasonlító táblázatokat, anyagokat tud generálni, sőt már fizetési tranzakciók lebonyolítására is képes a vállalat mesterséges intelligencia rendszere.
Az online térben elkövetett banki csalások száma azonban egyre nagyobb, ráadásul folyamatosan újabb és újabb módszerekkel állnak elő a csalók. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint ma már szinte bárki lehet kibertámadás célpontja és áldozata, még akkor is, ha mindent megtesz az adatai védelme érdekében, ezért ez sokak számára nem tűnhet biztonságos megoldásnak.
Egyre több applikációban működik ilyen AI-modell, amely segíti nemcsak a fejlesztők, hanem a felhasználók életét is. Kész megoldásokat is kínálnak a cégeknek: a Google Conversation alkalmazása garantálja, hogy a vállalkozások saját maguk hozzák létre adatállományukat, a nagy nyelvi modellt pedig egy központi szerver irányítja, amit a cégek készen kapnak.
Így a vállalati szektor túlnyomó részének tulajdonképpen nincs szüksége önálló fejlesztői csapatra a mesterséges intelligencia integrálásához.
A beírt információkhoz nem férhet hozzá senki más, csak az adott vállalkozás – húzta alá a Google Cloud AI fejlesztési igazgatója.
Az üzleti, vállalati szektorban való használata kihívásokkal is jár, mert
- a pontosság elérése nehéz lehet a „hallucinációk” és az utasítások követésének hiánya miatt,
- a nyelvi modellek kiszolgálása és fejlesztése nagyon költséges feladat.