A vállalkozások jelenleg az adataik mindössze 10 százalékát használják fel hatékonyan, pedig a szakértők szerint a mesterséges intelligencia (MI) fejlődésének kulcsa a strukturálatlan adatok feldolgozásában rejlik. A személyre szabott felhasználói élmény lehet a következő nagy áttörés a technológiában.
Új világ köszönt ránk, ha minden adatot feldolgozunk
Kanchan Ray, a Nagarro technológiai igazgatója szerint jelenleg csak a felszínét kapargatjuk az MI valódi potenciáljának. A szakértő rámutatott, hogy „ha megnézünk bármilyen üzleti területet, például a logisztikai vállalkozásokat, az adatok 90 százalékát meg sem próbálják rögzíteni, mert strukturálatlan formában vannak. Nem tudják, hogyan kezeljék ezeket. Csak a jéghegy csúcsát jelentő 10 százalékot használják fel.”
Most képzeljük el, hogy a vállalkozások képesek tárolni az adatokat, algoritmusokon keresztül feldolgozni azokat, és tudás nyerhető belőlük. Ez egy teljesen új világ lesz
– világított rá a szakértő, hogy milyen gyökeres változásokra számíthatunk a jövőben, amit példákkal is bemutatott.
Az önvezető autóktól a használtautó-értékbecslésig
A technológiai vezető konkrét példákkal is szemléltette az MI alkalmazási lehetőségeit. Az önvezető autók esetében például rengeteg IoT-jel érkezik a járműből, de a fedélzeti kamera videójeleit még nem dolgozzák fel.
„A következő években a strukturálatlan adatoknak hatalmas hatása lesz. Új betekintéseket nyerhetünk általuk” – magyarázta Ray. Egy másik példaként a használtautók értékbecslését hozta fel: „A régi módszer szerint valaki fél órát tölt az autó vizsgálatával, jegyzeteli a hibákat, majd árat mond.
Az új rendszerben egy táblagéppel videót készítünk, amiből az MI automatikusan felismeri a karcolásokat, horpadásokat, és meghatározza, mit érdemes javítani vagy cserélni. Ami régen 30 percig tartott, most 5-7 perc alatt elvégezhető, ráadásul az emberi elfogultság is kiküszöbölhető”.
Ray szerint az MI egyik legizgalmasabb alkalmazási területe a személyre szabott tartalomszolgáltatás lesz.
„Vegyük például a sportipart. Ha ön a Manchester United, én pedig a Manchester City szurkolója vagyok, jelenleg ugyanazt a meccsösszefoglalót látjuk.
De már létezik olyan technológia, amely megérti a felhasználót, és élőben különböző összefoglalókat generál neki és nekem”
– magyarázta. A szakértő szerint ez az extrém szintű személyre szabás izgalmas lehetőségeket rejt, hiszen „nem általánosságban szól majd a felhasználóról, hanem konkrétan rólam.”
Most nem szabad visszafogni a cégeket
Ray szerint jelenleg két párhuzamos folyamat zajlik az MI fejlődésében:
- Az egyik irány szerint minden vállalat napi szinten használja az MI-t és a fogyasztóknak nyújtja azt. Ebben felelősségteljesen kell eljárniuk a cégeknek.
- A másik az irányítás és szabályozás kérdése, de túl sok szabályozás ezen a ponton hátráltathatja az innovációt.
A szakértő szerint most hagyni kell, hogy a vállalatok felelősen alakítsák saját útjukat, és csak fokozatosan kell bevezetni a szabályozásokat.
A technológiai vezető szerint az MI nem helyettesíti, hanem támogatja az emberi munkát.
„Ha biztosítási ügyintéző vagyok, lesz egy társpilótám”
– magyarázta Ray. Ez a fajta ember-gép együttműködés jelentősen felgyorsíthatja és pontosabbá teheti a munkafolyamatokat, mint azt a használtautó-értékbecslés példája is mutatja. A szakértő szerint az MI-asszisztensek bevezetése nemcsak hatékonyabbá teszi a munkát, de az emberi elfogultság csökkentésében is segíthet.
A mesterséges intelligencia (AI) terén Európának sürgősen fel kell zárkóznia az USA és Kína mögé – jelezte a Web Summit konferencián az Európai Beruházási Alap vezérigazgatója. Tudósításunkat ide kattintva olvashatja el.