A kereskedők szerint több változtatás is kellene ahhoz, hogy jól működjön a július elsején elindult visszaváltási rendszer. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára (MNKSZ) az InfoRádióban közölte:
az MNKSZ arra kéri az Energiaügyi Minisztériumot, hogy egyeztessen a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-vel a felmerülő kérdésekről, fennakadásokról.
Neubauer Katalin úgy fogalmazott:
Hathatós segítségre és mielőbbi beavatkozásra van szükség, mert most gyakorlatilag minden a kereskedőkön csattan, a vásárlók pedig az üzletekben adnak hangot elégedetlenségüknek. Gyors változtatások kellenének.
Mint mondta, nem volt tökéletes az új rendszer debütálása, több problémáról is beszámoltak az érintettek, ezért át kellene gondolni a logisztikai működést.
- Problémás a betétdíjak elszámolása a MOHU és a kereskedők között,
- a kisebb boltokba telepített automaták sokszor nem működnek, aminek típushiba lehet a hátterében: az egyik típusú berendezéssel sok gond van, ezek gyakran leállnak, nem üzemelnek, a szervizelésük pedig lassú, illetve ha meg is javítják, ismét elromlik;
- rengeteg hulladék halmozódott fel az elmúlt csaknem másfél hónapban,
- és az elszállítással akadtak gondok akadtak több helyen;
- de többször akadályozzák a működést informatikai problémák is.
Megjegyezte: jelenleg négyezer visszaváltási pont van Magyarországon, ami azt eredményezi, hogy
felhalmozott mennyiségben kerülnek a palackok azokba az egységekbe, ahol a visszaváltás megtörténik.
A főtitkár úgy gondolja, több visszaváltó pontra lenne szükség, egyben az MNKSZ nevében azt javasolja az olyan kereskedelmi vállalkozásoknak, amelyek értékesítenek a visszaváltási rendszerben érintett palackokat, termékeket, hogy
csatlakozzanak önkéntes alapon a MOHU rendszeréhez kézi visszaváltópontként.
Megítélése szerint ez a kereskedők „jól felfogott érdeke”, hiszen ellenkező esetben elfordulhatnak tőlük a vásárlók, ráadásul az új rendszerben sokkal kiegyensúlyozottabb és sokkal jobb logisztikával lehet majd megoldani a visszaváltást. A kézi visszaváltó pontokról ugyanis speciális és hatékonyan működő mobil automata berendezéssel gyűjtik össze a visszaváltott palackokat, ami gyors átvételt és azonnali jóváírást biztosít a kereskedőknek.
Az MNKSZ főtitkára hozzátette: az új koncepció jó, de
csak akkor működhet megfelelően a rendszer, ha minél előbb még több visszaváltó pontot alakítanak ki országszerte.
Neubauer Katalin szerint nagyon fontos lenne, hogy a kereskedőket megillető visszaváltási díj – amit már egyszer kifizettek a vásárlónak –, a lehető legrövidebb úton és százszázalékos pontossággal kerüljön vissza hozzájuk, mert a rossz elszámolás az üzletek, boltok tulajdonosainak okoz károkat. Mint fogalmazott,
a kereskedőkre már eddig is annyi plusz feladat hárult, amivel nem számoltak.
Augusztus elején Ozori Gábor, a MOHU szóvivője is beszélt az InfoRádióban arról, hogy kellenek változtatások a logisztikában. Megemlítette, hogy néhány üzletnél a korábban vártnál jóval nagyobb mennyiségben szembesültek visszaváltandó palackokkal, amihez a MOHU is alkalmazkodni fog. Kiemelte: napi több millió visszaváltás történik az új rendszerben.