A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöksége szerint elfogadhatatlan, és az államnak vissza kell vonnia azt a javaslatát, miszerint a továbbiakban több szakszervezetnek akkor sem utalnák el a tagdíjakat, ha ezt a dolgozók kimondottan kérnék, azaz a szakszervezeteknek saját maguknak kellene beszednie a tagdíjakat. A javaslat nyilvánvaló célja a szakszervezetek meggyengítése. 

Az MOSZ szerint az állam a saját működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló törvényjavaslata diszkriminatív és súlyosan szakmaiatlan.

Mint írják,

a Munkástanácsokat különösen hátrányosan érinti a javaslat, mivel számos tagszervezetére (egészségügy, adó és vámigazgatás, rendvédelem, oktatásügy) közvetlenül is vonatkozik a változtatás, miközben a tárgykörben semmilyen érdekegyeztetés nem történt.

 

Eddig a kormány a dolgozó kérésére levonta és továbbította a szakszervezeti díjat, most már ezt sem akarja megtenni – írta meg a 444.hu. A javaslatot társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

A következő szakszervezeteknek nem utalnának tagdíjat:

  • a közalkalmazottak szakszervezeti vagy érdekképviseleti szervezeteinek;
  • a kormánytisztviselők szervezeteinek;
  • a köztisztviselők szervezeteinek;
  • a honvédelmi alkalmazottak szervezeteinek;
  • az állami fenntartású egészségügyi szolgáltató az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló dolgozók szervezeteinek;
  • a köznevelésben foglalkoztatottak.

A javaslatot augusztus 15-ig lehet véleményezni.

A hivatalos álláspont: köteles levonni az állam a tagdíjat

A szakszervezeti tagdíjak levonására vonatkozóan a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok (így a versenyszférában alkalmazandó munka törvénykönyve és a közszférás úgynevezett „jogállási törvények”) nem tartalmaznak részletes rendelkezéseket. A szakszervezeti tagdíj levonásának jogalapja a munkavállalói érdekképviseleti tagdíjfizetés önkéntességéről szóló 1991. évi XXIX. törvény („tagdíjtörvény”).

E törvény alapján a munkáltató a munkavállalók munkabéréből a szakszervezeti vagy egyéb érdekképviseleti tagdíjat a munkavállaló írásbeli kérelmére köteles levonni, és a munkavállaló által megjelölt szakszervezet vagy egyéb munkavállalói érdekképviselet javára a kérelemben meghatározott összeget átutalni (ingyenesen) – írja az MOSZ reagálásban.

A változás a gyakorlatban azt eredményezné, hogy a közszféra területein a taglétszám igazolására más módot kell majd választania a szakszervezeteknek, ami többletadminisztrációt és működési problémákat eredményez.

Emellett vitatottá válhat a szakszervetek által jelzett taglétszám validitása is. A változtatás tehát egyáltalán nem segíti elő a jogszabály által célzott „bürokráciamentességet” sem - teszi hozzá a közlemény.

A taglétszám megfelelő ismerete és igazolása kiemelt jelentőséggel bír az olyan alapvető jogintézmények esetében, amelyek a munkaügyi kapcsolatok rendeltetésszerű gyakorlásához, így például a kollektív szerződéskötési képesség megállapításához, valamint a munkáltatónál működő szakszervezeti tisztségviselőt megillető munkaidő kedvezmény megállapításához is szükséges. 

Az MOSZ szerint a javaslatról megkerülhetetlen lenne (már a társadalmi egyeztetés előtt is szükséges lett volna) a közszféra érdekegyeztető fórumai keretében (különösen az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsban) történő érdemi tárgyalás a szociális partnerekkel.

Ha a szakszervezetek nem tudják képviselni az ázsiai munkásokat, arra mi is ráfázhatunk

Szakszervezeti vezetőkkel és egy munkaszervező cég alapítójával kerestük a válaszokat a magyar munkaerőpiac anomáliáira. Bővebben >>>