A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöksége szerint elfogadhatatlan, és az államnak vissza kell vonnia azt a javaslatát, miszerint a továbbiakban több szakszervezetnek akkor sem utalnák el a tagdíjakat, ha ezt a dolgozók kimondottan kérnék, azaz a szakszervezeteknek saját maguknak kellene beszednie a tagdíjakat. A javaslat nyilvánvaló célja a szakszervezetek meggyengítése.
Az MOSZ szerint az állam a saját működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló törvényjavaslata diszkriminatív és súlyosan szakmaiatlan.
Mint írják,
a Munkástanácsokat különösen hátrányosan érinti a javaslat, mivel számos tagszervezetére (egészségügy, adó és vámigazgatás, rendvédelem, oktatásügy) közvetlenül is vonatkozik a változtatás, miközben a tárgykörben semmilyen érdekegyeztetés nem történt.
Eddig a kormány a dolgozó kérésére levonta és továbbította a szakszervezeti díjat, most már ezt sem akarja megtenni – írta meg a 444.hu. A javaslatot társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Miniszterelnöki Kabinetiroda.
A következő szakszervezeteknek nem utalnának tagdíjat:
- a közalkalmazottak szakszervezeti vagy érdekképviseleti szervezeteinek;
- a kormánytisztviselők szervezeteinek;
- a köztisztviselők szervezeteinek;
- a honvédelmi alkalmazottak szervezeteinek;
- az állami fenntartású egészségügyi szolgáltató az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló dolgozók szervezeteinek;
- a köznevelésben foglalkoztatottak.
A javaslatot augusztus 15-ig lehet véleményezni.
A hivatalos álláspont: köteles levonni az állam a tagdíjat
A szakszervezeti tagdíjak levonására vonatkozóan a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok (így a versenyszférában alkalmazandó munka törvénykönyve és a közszférás úgynevezett „jogállási törvények”) nem tartalmaznak részletes rendelkezéseket. A szakszervezeti tagdíj levonásának jogalapja a munkavállalói érdekképviseleti tagdíjfizetés önkéntességéről szóló 1991. évi XXIX. törvény („tagdíjtörvény”).
E törvény alapján a munkáltató a munkavállalók munkabéréből a szakszervezeti vagy egyéb érdekképviseleti tagdíjat a munkavállaló írásbeli kérelmére köteles levonni, és a munkavállaló által megjelölt szakszervezet vagy egyéb munkavállalói érdekképviselet javára a kérelemben meghatározott összeget átutalni (ingyenesen) – írja az MOSZ reagálásban.
A változás a gyakorlatban azt eredményezné, hogy a közszféra területein a taglétszám igazolására más módot kell majd választania a szakszervezeteknek, ami többletadminisztrációt és működési problémákat eredményez.
Emellett vitatottá válhat a szakszervetek által jelzett taglétszám validitása is. A változtatás tehát egyáltalán nem segíti elő a jogszabály által célzott „bürokráciamentességet” sem - teszi hozzá a közlemény.
A taglétszám megfelelő ismerete és igazolása kiemelt jelentőséggel bír az olyan alapvető jogintézmények esetében, amelyek a munkaügyi kapcsolatok rendeltetésszerű gyakorlásához, így például a kollektív szerződéskötési képesség megállapításához, valamint a munkáltatónál működő szakszervezeti tisztségviselőt megillető munkaidő kedvezmény megállapításához is szükséges.
Az MOSZ szerint a javaslatról megkerülhetetlen lenne (már a társadalmi egyeztetés előtt is szükséges lett volna) a közszféra érdekegyeztető fórumai keretében (különösen az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsban) történő érdemi tárgyalás a szociális partnerekkel.
Ha a szakszervezetek nem tudják képviselni az ázsiai munkásokat, arra mi is ráfázhatunk
Szakszervezeti vezetőkkel és egy munkaszervező cég alapítójával kerestük a válaszokat a magyar munkaerőpiac anomáliáira. Bővebben >>>