21,8 milliárd műanyag zacskó fogja elárasztani a háztartásokat 2030-ig az online rendelt divattermékek révén. Közben az európai vásárlók közel háromnegyede teljesen elégedett azzal, ha papírzacskóba csomagolva kapja meg a terméket.
Egy új felmérés szerint 2030-ra hat nagy európai gazdaságban közel 22 milliárd műanyag zacskót fognak felhasználni a kiszállítás során a divattermékeket forgalmazó webáruházak, miközben az európai vásárlók közel háromnegyede támogatja a műanyag csomagolóanyagok kivezetését.
Az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézi elő. A fenntartható csomagolási megoldások egyik globális szinten is vezető szállítója, a DS Smith arra törekszik, hogy a jogszabályok is igazodjanak a vásárlási szokásokhoz, továbbá hogy az online kereskedelemben gyorsítsák fel a műanyag zacskók kiváltását.
2024-ben hat vezető európai piacon (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország) összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót szállítottak ki a vásárlóknak kizárólag divattermékeket forgalmazó webáruházak, ami napi 7,8 millió tasaknak felel meg. Ez tovább növeli a különbséget a fizikai üzletek és az e-kereskedelem szereplői között a műanyag zacskók visszaszorítására tett erőfeszítések terén.
A boltokban használt műanyag zacskók használatának mérséklésére számos európai országban vezettek be jogszabályokat
- az Egyesült Királyságban például 2015-ben vetettek ki adót a környezetet terhelő tasakokra,
- Magyarországon 2021. július 1-től tiltották be a 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat a biológiailag lebomló műanyagból készült változatok kivételével, a 15 mikronnál vékonyabb változatok termékdíját pedig jelentősen megemelték. Emellett termékdíjat vezettek be a többnyire csak speciális, ipari körülmények között lebomló zacskókra is. Habár 2025. január 1-jétől a környezetvédelmi termékdíj és az EPR (Extended Producer Responsibility) szabályozásban változások léptek életbe, amelyek értelmében a termékdíj-kötelezettség bizonyos termékkörökben megszűnt, a műanyag tasakok esetében ez továbbra is fennáll.
A törekvések ellenére az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézte elő.
A DS Smith megrendelése nyomán, a Development Economics által végzett felmérés rávilágított arra, hogy 2030-ig várhatóan 47 százalékkal fog növekedni a műanyag zacskó használata, a divattermékek online értékesítésének bővülésével összhangban. Ez azt jelenti, hogy az évtized végére évente 4,2 milliárd műanyag csomagolóanyag érkezik majd az európai háztartásokba, ami a következő öt évben összesen 21,8 milliárd darabot tesz ki.
Az e-kereskedelemben kapható ruházati termékekhez és kiegészítőkhöz kapcsolható műanyag csomagolóanyagok
- mindössze 7 százalékát használják vagy hasznosítják újra a hat vizsgált piacon,
- míg a fennmaradó 93 százalék hulladéklerakóba kerül vagy elégetik.
Ez csak tavaly 2,6 milliárd zacskót jelentett. 2030-ra évente több mint 3,8 milliárd műanyag tasak végezheti hulladéklerakóban vagy -égetőben.
„A világ legnagyobb márkáival régóta dolgozunk azon, hogy egyre több fenntartható, papíralapú csomagolást használhassanak. Becsléseink szerint az elmúlt négy évben közösen már több mint 1 milliárd műanyag csomagolást sikerült kiváltanunk, de ennél még többre van szükség. Egyszerűen nincs elegendő papíralternatíva. Az iparágnak fel kell zárkóznia ahhoz, hogy biztosított legyen a megfelelő ellátottság” – vélekedett Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője. „A vállalkozások számára csábító lehet az árbevételre és a nyereségre összpontosítani, de a műanyaghoz való ragaszkodásnak szintén ára van. A márkák egyenesen a hírnevüket kockáztatják, ha ezt figyelmen kívül hagyják."
Néhány online divatmárka már megtette a változáshoz szükséges lépéseket.
A Zalando, Európa vezető, több divatmárkát forgalmazó webáruháza, 2020 óta újrahasznosított alapanyagokból és FSC-tanúsítvánnyal rendelkező elsődleges rostoból készült papírtasakokban szállítja ki a csomagokat, amit vásárlóik is pozitívan fogadtak. David Fischer, a Zalando logisztikai fenntarthatóságért és csomagolásért felelős igazgatója szerint az egyszer használatos műanyagok kiiktatása továbbra is komoly akadályt jelent az e-kereskedelem számára abban, hogy elérjék a fenntarthatósági célokat
Az európai fogyasztók többsége támogatja a könnyebben újrahasznosítható anyagok felé való elmozdulást.
A hat nagy piacon élők
- közel háromnegyede (74 százalék) azt szeretné, ha a műanyag zacskókat fokozatosan kivonnák azokon a forgalomból,
- és több mint kétharmaduk (68 százalék) előnyben részesíti, ha rendeléseit kartondobozba vagy papírba csomagolva kapja meg.
Az európai vásárlók fele bűntudatot érez a megrendeléseikhez használt műanyag mennyisége miatt, és úgy véli, hogy a műanyaghasználat csökkentésének felelőssége elsősorban
- a csomagolóanyag-gyártókat (41 százalék),
- a kereskedőket (36 százalék)
- és a kormányzatot (23 százalék) terheli.
2022 márciusában 175 nemzet állapodott meg abban, hogy 2024 végéig létrehozzák az első jogilag kötelező érvényű szerződést a műanyagszennyezésről, beleértve az óceánokat is. Az állásfoglalás kimondja, hogy a nemzetek a műanyagszennyezéssel kapcsolatos, jogilag kötelező erejű nemzetközi eszközt kell kidolgozniuk, amely átfogó megközelítésen alapul, és a műanyag teljes életciklusával foglalkozik.Erről itt olvashat többet >>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Túl sokan vannak? Kizárhatnak 13 bíborost a konklávéból, ezen múlhat a választás

Újabb szigor jön az egészségügyben

Nagy baj van, nyugtatót hívtak vissza a patikákból

Index: magyar gyártmányúak lehetnek az emberszerű robotok, de a munkánkat nem vennék el

Ezért nincs alku: villámgyorsan adják el a lakásokat Budapesten

Trónfosztás: Elon Musk már nemigen rúg labdába Európában

Fizetnek a cégek az alulteljesítő munkavállalóknak, csak húzzanak már el

Elfogyott a türelem az állattartóknál: Nagy Márton több tízezer munkahelyet veszélyeztet

Olyan felvételek jöttek a 67-es útról, amilyeneket még sosem látott - döbbenetes erővel csap oda a természet!
