A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t
használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25 százalékos bérprémiumot kínálnak - derül ki a PwC Global AI Jobs Barometer felméréséből, mely 15 ország több mint félmilliárd álláshirdetését
elemezte.

Azokban az ágazatokban, amelyeket nagy mértékben érint az MI terjedése, vagyis ahol az MI bizonyos
feladatok elvégzésére könnyen igénybe vehető - pénzügyi, informatikai és szakmai szolgáltatási szektor -,
majdnem ötszörösére emelkedett a munka termelékenysége. A jelentésből kiderül, hogy az MI
speciális készségeket, mint például gépi tanulást igénylő álláshirdetések száma most hétszer annyi, mint 2012-ben volt, és az MI-készségeket igénylő álláshirdetések száma az összes álláshoz képest 3,5-szer gyorsabban nő.

Jelentős bérprémiumok 

A felmérésben vizsgált öt legnagyobb munkaerőpiacon, amelyről rendelkezésre állnak béradatok (Amerikai
Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Kanada, Ausztrália és Szingapúr), az MI speciális készségeket igénylő munkakörökben jelentős (az USA-ban átlagosan 25 százalékos) bérprémium érhető el, ami jól mutatja, hogy milyen értéket képvisel ez a tudás az érintett vállalkozások számára – írja a PwC kutatása.

Az iparágak szerint az USA-ban a bérprémiumok:

  • a könyvelők esetében 18 százalékot; 
  • a pénzügyi elemzőknél 33 százalékot;
  • az értékesítési és marketing vezetőknél 43 százalékot;
  • az ügyvédek esetében pedig 49 százalékot jelenthet.

A leggyorsabb növekedés az MI-készségeket igénylő munkakörök arányában a tudásalapú munkára épülő
ágazatokban tapasztalható. Ide tartoznak a pénzügyi szolgáltatások, ahol más ágazatokhoz képest 2,8-szor nagyobb a mesterséges intelligenciát igénylő munkakörök aránya, a szakmai szolgáltatások, ahol háromszor magasabb, valamint az információs és kommunikációs ágazat, ahol ötször magasabb a MI-re épülő munkakörök aránya.

Az új technológiák terén szakértelemmel rendelkező munkavállalók és szervezetek óriási versenyelőnyre tehetnek szert, mondta Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője az MI munkaerőpiaci transzformációra gyakorolt hatásáról.

A toborzás készségalapú megközelítése, illetve a munkaerő továbbképzésébe történő folyamatos befektetés a hosszú távú siker kulcsa. Az átállás nem csak az IT szakértőkön fog múlni, hanem elsősorban a HR-en. Úgy fogalmazott a megfelelő készségek kialakítása, a motiválás az új eszközök használatára, az alkalmazkodó képességet és rezilienciát hangsúlyozó vállalati kultúra mind elengedhetetlen az MI által dominált világban a hatékony működéshez.

Nincs visszaút 

Az MI által leginkább érintett szakmákban még fokozottabban érvényes, hogy a munkavállalóknak folyamatosan új készségeket kell felmutatniuk ahhoz, hogy szakmájukban relevánsak maradjanak. Ezeknél az álláshirdetéseknél  ugyanis 25 százalékkal gyorsabb ütemben maradnak el a régi és jelennek meg az új elvárt készségek, mint az MI által kevésbé érintett foglalkozásokban.

A PwC 27. globális vezérigazgatói felmérése szerint is a cégvezetők 69 százaléka számít arra, hogy az MI új készségeket fog igényelni a munkavállalóitól, és 87 százalékon áll azon cégvezetők aránya, akik már alkalmazzák a mesterséges intelligenciát.

Az MI sokkal többet kínál a hatékonyság fokozásánál. Az ügyfelekkel folytatott munkánk során azt látjuk, hogy a vállalatok a munkavállalóik által nyújtott értéket növelik az MI segítségével – mondta Kerekes Antal, a PwC üzleti tanácsadásért felelős cégtársa. 

Az egyes szakmákat érintő munkaerőhiány kezelésére is eszközt nyújt a mesterséges intelligencia. Az ügyfélszolgálat vagy az adatelemzés egyes lépcsőinek gépi kiváltásával a humán munkaerőt olyan feladatokra lehet összpontosítani, mint az innováció vagy az ügyfélélmény fejlesztése. Ha javítani tudjuk a teljesítőképességünket, korlátlan lehetőség áll nyitva azon szervezetek és emberek előtt,
akik készek befektetni a tanulásba és a technológia alkalmazásába – tette hozzá a szakember.