Németország legnagyobb európai vegyipari ágazata kezdi megérezni a Vörös-tengeren keresztül történő szállítás késedelmét, és ezzel a legújabb iparág lett, amely az ellátási zavarokra figyelmeztetett, amelyek miatt egyes vállalatok kénytelenek voltak visszafogni a termelést.
Az Európába irányuló, az autóalkatrészektől és gépészeti berendezésektől kezdve a vegyi anyagokig és játékokig terjedő fontos ázsiai import jelenleg hosszabb ideig tart, mivel a jemeni hutik támadásait követően a konténerszállítók a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül Afrikába irányították át a hajókat.
Míg a német ipar hozzászokott a járvány és az ukrajnai háború okozta ellátási zavarokhoz, a kereskedelmi ütőéren keresztüli forgalom csökkenésének hatása kezd megmutatkozni: a Tesla berlini gyára a legjelentősebb áldozat eddig.
Németország vegyipari ágazata, amely a gépkocsik és a gépipar után az ország harmadik legnagyobb iparága a maga mintegy 260 milliárd eurós (99,3 ezermilliárd forint) éves forgalmával, az Európán kívüli importjának mintegy harmadát Ázsiából szerzi be.
A beszerzési részlegem jelenleg háromszor annyit dolgozik, hogy valamit kapjon – mondta Martina Nighswonger, a Gechem vezérigazgatója és tulajdonosa, amely vegyszereket kever és palackoz nagy ipari ügyfelek számára.
Visszaesés a gyártásban
A késedelmek miatt a Gechem, amelynek éves forgalma kétszámjegyű milliós nagyságrendű, csökkentette a mosogatógép- és WC-tabletták gyártását, mert nem tud elegendő trinátrium-citrátot, valamint szulfaminsavat és citromsavat beszerezni. A vállalat ezért felülvizsgálja a három műszakos rendszerét.
Ha hat helyett három kamionnyi rakományt kapunk, minden ügyfél csak a megrendelt mennyiség egy részét kapja meg, de legalább mindenki kap valamit
– tette hozzá Nighswonger.
A nagyobb speciális vegyszereket gyártó Evonik, új lapot nyit, szintén azt mondta, hogy útvonalváltoztatások és késések sújtják, hozzátéve, hogy néhány hajó néhány napon belül akár háromszor is irányt változtatott. A vállalat megpróbálja enyhíteni a hatásokat azzal, hogy korábban rendel, és átáll a légi szállításra, ami azért tekinthető szükségmegoldásnak, mert egyes vegyi anyagokat nem szabad repülővel szállítani.
Ázsiai függőség
A német ipari szervezet, a VCI már régóta rámutatott az ázsiai importtól való függőségre, mondván, hogy bár a termeléskieséseknek egyedi esetekre kellene korlátozódniuk, a Vörös-tengeren keresztül történő importkésések további terhet jelentenek az amúgy is meggyengült iparág számára.
A hatások különösen a közepes méretű finom- és speciális vegyipari vállalatoknál érzékelhetőek
– mondta Henrik Meincke, a VCI vezető közgazdásza, hozzátéve, hogy ezek a vállalatok gyakran nyersanyagaik jelentős részét Ázsiából szerzik be.
A vörös-tengeri szállítási válságra akkor kerül sor, amikor Németország gazdasága már amúgy is nyomás alatt van a recesszió, valamint a magas munkaerő- és energiaköltségek miatt. Az S&P Global szerint az európai vegyipari ágazat az autók és a kiskereskedelem mellett a legsebezhetőbbnek tekinthető.
A késedelmes import mellett a vegyipari csoportok a magasabb üzemanyagköltségekre is rámutatnak, mivel a létfontosságú nyersanyagokat szállító tartálykocsiknak mintegy 14 nappal tovább kell várniuk, és hozzáteszik, hogy ezeket a költségeket csak részben lehet áthárítani a fogyasztókra.
Másokat kevésbé súlyt a Vörös-tengeri válság
Az illatszergyártó Symrise nem számít késedelmekre a szállításaiban, mivel elegendő biztonsági készlettel rendelkezik, és felszólította a vásárlókat, hogy tartsák magukat a szokásos rendelési szokásaikhoz, hogy megelőzzék az indokolatlan felhalmozást.
A Wacker Chemie, amely a világ chipek nagyjából feléhez szállít poliszilíciumot, szintén a magasabb árakra utalt, de hozzátette, hogy ez eddig nem érintette jelentősen az üzletmenetét. A széles körű termeléskiesés esélye meglehetősen alacsony, még akkor is, ha a vörös-tengeri helyzet továbbra is feszült marad.