„A német autógyártók félnek attól, hogy megtorlás érheti őket, ha az EU egy új szubvencióellenes vizsgálat eredményeként vámokat vet ki a kínai elektromos járművekre” – figyelmeztetett Robert Habeck német gazdasági miniszter.
Egy pénteki berlini panelbeszélgetésen a tárcavezető őszintén azt is elismerte, hogy francia-német ellentétek vannak a szubvencióellenes vizsgálat kapcsán, amelyet Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke jelentett be a hónap elején, és amely a Pekinggel való kereskedelmi háború borús képével fenyeget – írja a Politico.
Párizsnak jóval kisebb a veszítenivalója, mint Berlinnek
Habeck elmondta, hogy Franciaország, amely határozottan szorgalmazta a kínai e-járművekkel kapcsolatos uniós vizsgálatot, sokkal kevesebb autót értékesít Kínában, mint a német autógyártók, és ezért kevesebbet veszíthet a Pekinggel a gépjárművekre kivetett vámok miatt esetlegesen kiéleződő viszályban.
A német autók jól fogynak Kínában. Most Ursula von der Leyen javaslatára mélyen bele kellene merülnünk abba a kérdésbe, hogy Kína illegális, vagy nem WTO-kompatibilis támogatásokat ad-e az elektromos autók gyártóinak
– mondta a német gazdasági miniszter az Atlantic Council transzatlanti geogazdasági fórumán.
Habeck hozzátette, a német autóipar joggal tart attól, hogy ha a Bizottság bizonyítékot találna az illegális állami támogatásra, és ezután szubvencióellenes vámokat vetne ki a kínai elektromos járművekre, akkor pekingi ellenlépéstől kellene tartaniuk: „Nagyon-nagyon nehéz összehozni ezeket a különböző nézeteket.”
A franciák a németeknek többet ártanának most, mint Kínának?
Német ipari tisztviselők, akik névtelenségük megőrzése mellett nyilatkoztak, már korábban rámutattak a Berlin és Párizs közötti érdekkülönbségekre a szubvenciós vizsgálat kapcsán, sőt, azt állították, hogy a francia autógyártók lehetőséget látnak arra, hogy német versenytársaiknak kárt okozzanak.
Olaf Scholz német kancellár EU-, gazdaság- és pénzügypolitikáért felelős főtanácsadója, Jörg Kukies ugyanezen az Atlantic Council-rendezvényen azt mondta, hogy az EU kínai autók elleni szubvencióellenes vizsgálata „teljesen normális és teljesen legitim”. A főtanácsadó ugyanakkor azt hangsúlyozta, hogy egy ilyen vizsgálatnak tiszteletben kell tartania a „nagyon magas szintű normákat”.