Kiveszőben a németeknél a személyes kiszolgálás kultúrája: legnagyobb nyugati partnerünknél a nagyobb élelmiszeráruházakban akkora a munkaerőhiány, hogy felgyorsult az automatizálás és a cégek sorra alakítják át az üzleteket önkiszolgálóvá.
Ez a tendencia a legtöbb multiláncnál is jellemző – közülük több olyan van, amelyik a külpiacokon, például a magyarországi üzletekben is az alacsonyabb bérköltséggel járó struktúrákat követik.
Legújabban a mintegy 3400 franchise partnerrel rendelkező, szövetkezeti rendszerű Edeka élelmiszerhálózat jelentette be, hogy 11 ezer németországi üzletében drasztikusan korlátozza a sajt- és húspultok friss kínálatát.
Döntésük azért is meghatározó, mert a hamburgi központú szuparmarketlánc azon kevés cégek egyike az ottani piacon, ahol még működött a csemegepultos kiszolgálás – ellentétben a diszkontokkal vagy például nagy versenytársával, a Penny üzleteket is jegyző Rewe-csoporttal.
Eltűnnek a szakképzettek a boltokból
Most azonban a Lebensmittel Zeitung értesülései szerint látványos koncepcióváltásra készül az Edeka, főként az északi és délnyugati régiókban, a bajorországi térségben és Hannover környékén. Ennek következtében felszámolják az egész napos kiszolgálást, így több helyütt megszűnik a pultos alkalmazottak munkája.
Mivel a kiskereskedők egyre kevesebb dolgozót találnak, szinte minden régióban bevezetik a „rugalmas pultok” rendszerét – írják, hozzátéve: a szakképzett munkaerő hiánya mellett egyelőre nem közölték, hogy költségcsökkentési okok is közrejátszanak-e a leépítésben.
A rugalmas pultok lényege az, hogy a vásárlási csúcsidőn kívül csak előre csomagolt árukat kínálnak, amihez nem kell külön személyzet.
Veszélyben a hentesszakma, csökken a színvonal
A kiskereskedelem átalakulása azért is beszédes tendencia, mert ma már Németország szerte egyre kevesebb a speciális hentesbolt, és például az olyan áruházak, mint az Edeka, eddig tanult hentessekkel működő húspultokkal versenyeztek a helyi hentesüzletekkel.
A Szövetségi Gazdasági Minisztérium szerint a húspultok állásainak 75 százaléka jelenleg betöltetlen, mert a hentesszakma egyre kevésbé vonzó a pályaválasztáskor – idézi a Bild.
Holott, ezek az áruházi húspultok jellemzően magas forgalmat bonyolítanak és nyereséget termelnek, ezért is drasztikus az országszerte több mint 400 ezer alkalmazottat foglalkoztató lánc stratégiaváltása, amely a piaci szakértők szerint kedvezőtlen hatással lesz a vásárlási élményre.
Politikai üzenetet közöltek a reklámújságban
A Welt azt is megjegyzi: az Edeka élelmiszerkereskedelmi hálózat a szélsőjobboldali AfD párt elleni kampányával szerzett hírnevet a múlt hétvégi szászországi és türingiai tartományi választások előtt.
A cég a vásárlóknak szóló akciós újságban úgy jelenítette meg a kínálatában lévő uborkát, brokkolit, banánt, cseresznyét és szamócát, hogy mellé írták: színes fajták kaphatók a zöldség-gyümölcs osztályon, azonban a kék szín a „legnagyobb veszély a sokszínű társadalomra” – utalva az AfD párt megjelenésében jellemző színre, a kékre.
A lapnak a lánc több vidéki franchise-partnere felháborodását fejezte ki emiatt, mondván, hogy élelmiszeráruházként nem adhatnak teret a politikai véleményeknek, és félő, hogy a központ nyílt állásfoglalása miatt több vásárló elpártol.
A cég ellen már néhány éve is bojkottra szólítottak fel a közösségi médiában, amikor ugyancsak közzétettek egy politikai szlogent, ami úgy szólt: „Demokráciáért – a nácik ellen”. Ezzel azt üzenték, hogy nem lenne jó, ha a német boltokban csak hazai áru lenne kapható, amit a jobboldal rendre szorgalmaz.
Itthon is erejét veszti az áruházi hivatás
A kiskereskedelemben jellemző munkaerőhiány az elmúlt években Magyarországon is látványos változásokat idézett elő az üzletekben.
Ennek kapcsán az Egyenlő.hu modern szakszervezet nemrég azt közölte az Economxszal: a nagy áruházláncoknál a bolti fizetések évek óta a nemzetgazdasági átlag alatt vannak, főként emiatt folyamatosan csökken a dolgozók száma.
Más kérdés, hogy a magyar kiskereskedelmi alkalmazottaknak rendkívül csábítóak az osztrák, német piacon jellemző bérek, ahol nem ritka, hogy ugyanazon cég hasonló üzleteiben háromszor annyit megkeresnek, mint az itteni egységek hasonló munkaköreiben.
A munkaerőhiány miatt egyre több helyen terjednek az automata kasszák és csökken a kiszolgálás színvonala – jelezte a szakszervezet.