Egyre látványosabban szenved a német autóipar az elektromobilitás terjedésétől: miután az eladások csökkenése miatt már több legendás gyártó jelentett be megszorításokat vagy kényszerű stratégiaváltást, legújabban a világ harmadik legnagyobb beszállító vállalata közölt sokkoló híreket.

Eszerint a friedrichshafeni székhelyű ZF autóalkatrészgyártó csoport az elkövetkező években 14 ezer munkahelyet szüntet meg mintegy 35 telephelyén Németországban, ami azt jelenti, hogy a termelés, az adminisztráció és még a kutatás-fejlesztés területein is minden ötödik alkalmazottat elküldenek, emellett eladják a komplett biztonságtechnikai részleget. 

Korábban más nagy autóipari beszállítók, mint például a Bosch és a Continental is beszámoltak a tervezett leépítésekről, de nem ilyen mértékben.

A megtört lendület hátterében az áll, hogy új piaci jelentések szerint az első félév végéig tovább zuhant a kereslet az elektromos autók iránt, miután a német kormány megszűntette a villanyautó vásárlások állami támogatását. 

Ellenállást hirdettek a lapátra kerülő dolgozók

A Stuttgarter Zeitung szerint a világszerte mintegy 169 ezer embert foglalkoztató ZF csoportot az készteti a drasztikus leépítésre, hogy a korábbi felvásárlások miatt magas adósságállományt felhalmozó gyártót megterheli az átállás az elektromobilitásra. 

Például visszaesett a kereslet egyik alaptermékük, a sebeségváltók iránt, amelyekre az elektromos autókban nincs szükség. De a villanyautók iránti érdeklődés zuhanása is nehéz helyzetet teremtett a cégcsoportnál, mivel ugyan – más német beszállítókhoz hasonlóan – nagy pénzeket fektettek be villanymotorok, szoftverek és alkatrészek fejlesztésébe, azonban „a verseny túl kemény”.

A ZF Friedrichshafen AG kiállítási standja az IAA MOBILITY 2021 kiállításon a Münchenben 2021. szeptember 06-án.
A ZF Friedrichshafen AG kiállítási standja az IAA MOBILITY 2021 kiállításon a Münchenben 2021. szeptember 06-án.

Sajtóhírek szerint a munkavállalók nagyon rosszul fogadták a pénteki bejelentést a 14 ezres leépítésről, ezért az üzemi tanács közölte: keserű ellenállásra számíthat a vállalat, amely „a német autóipar és több ezer alkalmazott jövője ellen döntött”.

Harcolni fogunk minden egyes munkáért – jelentették ki a dolgozók képviselői, akik tiltakozó demonstrációkat hirdettek a ZF három telephelyén.

A brüsszeli Audi is már csak összeszerelő üzem lesz

A napokban a Ford és a Renault vezetői is arról beszéltek, hogy nem lesz tartható a teljes elektromos átállásra korábban kijelölt, 2030-as céldátum, mert a kereslet messze elmarad a várakozásoktól, miközben a belsőégésű motorral szerelt járművek továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek.

Júliusban a Volkswagen-csoport is olyan sokkoló bejelentést tett, amelyre évtizedek óta nem volt példa.

Eszerint veszélybe került az Audi belgiumi gyárának jövője, mivel rendkívül visszaesett az igény az ott gyártott elektromos SUV modell, az Audi Q8 e-tron termékcsalád iránt.

A tervek szerint a Brüsszel melletti üzem a jövőben befejezi az autógyártást és csak az akkumulátor-összeszerelésre koncentrál, emiatt októberben az ott foglalkoztatott háromezer ember felét küldhetik el, de a teljes megszűnés sem kizárt – írja a Handesblatt. 

A németek vevősztrájkot hirdettek

Eközben a legújabb piaci jelentések szerint egyre erősödik a németek ellenállása az elektromos autókkal szemben.

Az autókereskedések friss adatai ugyanis azt mutatják, hogy a céges kereslet mélyponton van, de a magánvásárlók száma is folyamatosan zuhan. 

A Német Gépjárműkereskedők Központi Szövetségének felmérése szerint az autókereskedőknél az év eleje óta 47 százalékkal kevesebb elektromos autót rendeltek a lakossági vásárlók, mint a tavalyi év hasonló időszakában – közölte a Welt vasárnapi száma, amely szerint míg a plug-in hibridek megrendelései 37 százalékkal csökkentek, a dízeljárművek és a benzinmotorok iránti kereslet 24 százalékkal nőtt. 

A kereskedők az év második felében sem számítanak a helyzet javulására, főként amiatt, mert az e-autók jóval drágábbak a belsőégésű motorokhoz képest. Ráadásul az ügyfelek nagy része bizonytalannak látja a villanyautók viszonteladói értékét, míg egy részüknek az akkumulátortechnológia miatt vannak fenntartásaik. 

Hasonló képet mutat a Szövetségi Közlekedési Hatóság regisztrációs jelentése is, amely szerint júniusban az elektromos autók részesedése az összes új regisztrációból alig érte el a 2022-es szintet, jóval alatta maradt a tavalyi eladásoknak.