Az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 2124-ig magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. A hírre reagálva a MÁV Zrt. közölte, hogy a koncepciók véglegesítése további egyeztetéseket igényel.

A 99 évre szóló pályázati pályázati kiírás szerint „a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a XXI. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása“.

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni - ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki

- szól a kiírás, írja a 24.hu.

Az állami vasúttársaság honlapján megjelent kiírás a lényege, hogy a pályázaton nyertes ingatlanfejlesztők a pályaudvarok vasútüzemi területétől elhatárolt részeket kereskedelmi célra hasznosíthatják, de a pályaudvarok és környezetük állami tulajdonban maradnak.

A projektcégek 2025-től 2124-ig kezelhetik sok vidéki állomás mellet a következő területeket:

  • a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig;
  • a Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is;
  • a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között;
  • a Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Vitézy Dávid a Facebook-oldalán azt írta: a gyorsan lezavart pályázattal 99 évre magánkézbe adná Lázár János és a MÁV a Nyugatit, a Délit, a Keletit és a Kelenföldet - illetve 89 hektáron a teljes környezetüket, fél budapesti városrésznyi területeket, bármiféle városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás, garancia nélkül.  

A kiírása a figyelmet felhívó terézvárosi polgármester, Soproni Tamás szerint a kormány célja, hogy megakadályozza a Nyugati pályaudvar környéki parkosítást. 

A hétvégén az ÉKM azt közölte, hogy a terézvárosi önkormányzat állítása félreértésen alapuló tévhír.

Az állomásmegújítás program a megpályázott állomásépületek, vasútüzemtől szigorúan elválasztott, épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást.

Az állomás környezete, a vasúti ingatlant körül ölelő zöld felület csak abból a szempontból érintett a pályázatban, hogy a legtöbb esetben annak rendben tartását, fejlesztését is vállalnia kell a sikeres pályázónak. Állomáshoz kapcsolódó park tehát nem veszhet el, kizárólag többletfigyelmet, fejlesztést kaphat

- közölte az ÉKM.