A rendelet szerint az 5,5 négyzetkilométernyi területre csak a sürgősségi járművek, a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak, valamint a négy kerületben lakó vagy ott dolgozó autósok és a célforgalmú járművek hajthatnak be, azaz azok, akiknek az indulási vagy érkezési helye a négy kerület egyikére esik (orvosi rendelés, bevásárlás, mozi- vagy színházlátogatás).
A többször elhalasztott intézkedés bevezetése Anne Hidalgo, Párizs szocialista főpolgármesterének kampányígérete volt annak érdekében, hogy felszabadítsa az autók által elfoglalt közterületet és csökkentse a környezetszennyezést, ahogyan azt több európai nagyváros – Madrid, Milánó, Róma – is megtette a központi kerületeiben.
Nem volt egyszerű menet megtalálni a határokat.
Az elképzelés 2021 májusában történt bejelentése óta az övezet határainak kialakítása komoly tárgyalások tárgyát képezte a párizsi prefektúrával, amely a csütörtökön megjelent rendeletet társszerzőként írta alá. Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain és a folyó közötti terület, a Cité és a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felső rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a végső változatból kikerültek.
A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fővárosi főútvonalakon a forgalom jelentős csökkenésére számít: a város által megrendelt hatástanulmány szerint az Opéra sugárúton 30 százalékkal, a Sébastopol sugárúton pedig 15 százalékkal csökkenhet a forgalom. A zajszint csökkenésére és a levegőminőség javulására is számít a városháza.
Az önkormányzat jelezte, hogy a hétfőn hatályba lépő rendelet megszegőinek az első, edukációs szakaszban, nem kell büntetésre számítaniuk, mielőtt a második, ellenőrzési és büntetési fázis életbe lép.