Az október 1-jén a Magyar Cetelem Bank felvásárlásáról beszámoló Cofidis Csoport negyedéves rendszerességgel vizsgálja a hazai háztartások anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásait.

A legfrissebb, Q3-as kutatás szerint a magyarok csaknem egyharmada állítja, hogy kényelmesen megél jövedelméből. Akiknél hiányos a kassza, nekik havi plusz 200 ezer forintra lenne szükségük. A hiányra többeknek a kölcsön jelenti a megoldást: az elmúlt egy évben igénylők ötöde vett fel hitelt a bevételek és a kiadások egyensúlyban tartására, így ez lett a harmadik leggyakoribb hitelcél.

A következő három hónapban azonban a hitelfelvételi szándékot a nagyobb tervek valóra váltásának igénye vezérli:

  • lakásfelújítás és vásárlás (29-29 százalék);
  • autóvásárlás (22 százalék);
  • háztartási nagygépek beszerzése (16 százalék).

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján még mindig erős a személyihitel-piac. A Cofidis Hitel Monitor szerint a magyarok 9 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben, és a legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. A nem lakáscélú hitel tervezett átlagos összege jelenleg 1,1 millió forint.

Mára a közösségi média ad pénzügyi tanácsot?

Minden pénzügyi döntést igénylő élethelyzetben a tudatos hitelfelvétel elengedhetetlen első lépése a tájékozódás, a lehetőségek megismerése. Bár a magyarok körében népszerű az online összehasonlító oldalak, kalkulátorok használata (34 százalék), valamint a hitelajánlatok internetes keresővel való feltérképezése (24 százalék), a válaszadók többsége még mindig automatikusan a saját bankjához fordul információért.

A közösségi média térnyerése azonban ezen a területen is szembetűnő: a lakosság 37 százaléka megbízható forrásnak tartja pénzügyi témákban a közösségi média oldalakon elérhető tartalmakat, és 22 százalékuk követ kifejezetten ezzel foglalkozó oldalakat, influenszereket vagy csoportokat.

Főleg a befektetésekkel, megtakarításokkal, jövedelemnövelési lehetőségekkel kapcsolatos témák népszerűek, de az internetezők közel negyede a hitelek kapcsán innen is tájékozódik.

A közösségi médiát használók 43 százaléka csupán ötleteket és információt gyűjt ezeken a platformokon, ugyanakkor 15 százalékuk alkalomadtán vagy akár rendszeresen pénzügyi döntést is hoz az ott látottak alapján.

Sorban állás helyett gyors kattintás

Ne legyenek hozzáadott, rejtett költségek, egyszerűen és gyorsan menjen a folyamat: ez a három legfőbb elvárás a magyarok részéről a hiteligénylés kapcsán.

A válaszadók közel fele szerint manapság már elvárható, hogy a teljes hitelfelvételi folyamatot online, papírmentesen intézhessék. 

Bár még többségben vannak a személyes találkozást preferálók, az elmúlt években csökkent az online ügyintézéstől elzárkózók száma, csak a lakosság negyede nem választaná ezt a megoldást. Gyakori aggály az online ügyintézésben való hibázás lehetősége, valamint az a tévhit, hogy ilyenkor nem áll rendelkezésre ügyfélszolgálati segítség.

Hitelek és tévhitek: mit nem tudnak a magyarok?

A hitelek kapcsán is van még hova fejlődni a pénzügyi ismeretek terén. Bár a válaszadók az egyik legfontosabb mérlegelési szempontként említik a teljes hiteldíj mutató (THM) mértékét, csak a lakosság fele van tisztában azzal, hogy mit is jelent pontosan a THM.

  • A kutatás szerint mindössze a magyarok negyede (26 százalék) tudja, hogy egy hitelszerződést ma már online is alá lehet írni;
  • a lakosság fele pedig nem hallott arról, hogy áruhitelt nem csak üzletben, hanem online is igényelhetnek;
  • mindemellett pozitív, hogy 62 százalékuk már tudatosan készülne egy váratlan helyzetre, és hitelfedezeti biztosítást is kötne.