Hazánkban a PÉNZ7 a legnagyobb elérést biztosító programsorozat, melynek célja az iskolás korosztályok pénzügyi szemléletformálása. 2025-ben több mint 1400 iskolából több mint 211 000 diák csatlakozott a PÉNZ7-hez, amely kiemelkedő lakosságarányos részvétel nemzetközi szinten is. A tanév rendjébe illesztett témahét fókuszában a pénzügyi-gazdasági témájú tanórák állnak.

A 2025 március 3-7. között megrendezett PÉNZ7 a befektetések világát hozta közelebb a fiatalokhoz, emellett a kiberbiztonság legaktuálisabb információit is feldolgozhatták az általános- és középiskolások. A PÉNZ7 pénzügyi témái mellett a tanulók a vállalkozások működésének alapjaival is megismerkedhettek. Az élményórákon a diákok tanáraik és önkéntes pénzügyi szakemberek, vállalkozók segítségével, játékos formában sajátíthatták el a pénz hétköznapi használatához kapcsolódó ismereteket és készségeket. A témahét rendhagyó tanóráit számos verseny és izgalmas játék, kvíz kíséri, melyekhez akár március végéig csatlakozhatnak az érdeklődő iskolások és pedagógusaik.

A 11 éve egyre népszerűbb témahét is bizonyítja, hogy a pénzügyi nevelés napjaink egyik kiemelt témája, amely egyre nagyobb figyelmet kap egyéni és társadalmi szinten is. A folyamatosan változó pénzügyi piacok és az egyre bonyolultabb pénzügyi termékek következtében a már iskoláskorban megkezdett pénzügyi nevelés elengedhetetlen a jövő generációinak sikeres életvezetéséhez.

Sikeres pénzügyi edukációs programok a világban

A legnagyobb pénzügyi edukációt célzó kezdeményezés a világon a Nemzetközi Pénz Hét (Global Money Week - GMW), melynek célja, hogy világszerte a lehető legtöbb gyermek hozzájuthasson a korának megfelelő pénzügyi oktatáshoz, kialakuljanak a jóllét növeléséhez szükséges készségeik és attitűdjeik. Az OECD pénzügyi nevelésért felelős szervezete az OECD/INFE által szervezett pénzügyi edukációs programsorozatba egyre több ország csatlakozott, így a 2012-es kezdés óta a világ 176 országában – többek között hazánkban is – megvalósultak pénzügyi tudatosságot fejlesztő programok, világszerte 60 millió fiatalt elérve.

Az OECD/INFE legfrissebb, 2024. évi jelentése szerint csak tavaly mintegy 98 országban, több mint 24 millió gyermeket ért el a program, melyhez több, mint 30 ezer szervezet csatlakozott, közülük négyezer első ízben vett részt a GMW rendezvényein. A gyerekeknek, illetve fiataloknak elsősorban az iskolák (több, mint 26 ezer), illetve az egyetemek szerveztek edukációs programokat. Jelentős számban csatlakoztak a programhoz pénzintézetek, civil szervezetek és a média is.

A Nemzetközi Pénz Hét szlogenje 2024-ben a „Védd a pénzed, biztosítsd a jövőd” volt, így a résztvevő országok programjainak fókuszában a pénzügyekhez való felelősségteljes, tájékozott és tudatos hozzáállás, valamint a lehetséges kockázatok felismerése és kezelése állt. Ezek elsajátítására helyi programszervezők tetszőleges, az adott ország, korosztály sajátosságaira szabott eszközöket és módszereket használhattak. Népszerűek voltak a workshopok, webináriumok és élő vagy online előadások, a multimédiás, közösségi média tartalmak, online játékok, vetélkedők, szakmai látogatások.

A 2025. évi Nemzetközi Pénz Hét arra összpontosít, hogy a digitális pénzügyek és a fogyasztók pénzügyi szolgáltatásokkal való online kapcsolattartásának fejlődése – kezdve a „finfluenszerek” megjelenésétől a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű alkalmazásáig - hogyan segíti vagy nehezítheti meg a fiatalok számára a megbízható információk felkutatását. A nemzetközi programsorozat március 3-án a magyarországi PÉNZ7-tel vette kezdetét.

Évek óta a világ élvonalában

A magyar témahét 2015-ben csatlakozott az Európai Pénz Héthez (Europeen Money Week, EMW), majd a világ 176 országában megvalósuló Nemzetközi Pénz Héthez (Global Money Week, GMW). A magyar PÉNZ7 Pénzügyi és vállalkozói témahét rendhagyó tanórái és kísérőprogramjai révén hamar a Nemzetközi Pénz Hét legjobbjai közé került: 2017-ben, 2018-ban, majd 2019-ben megkapta „Nemzetközi Pénz Hét Kiválósági Díj” elismerést.

A rangos nemzetközi zsűri a magyar PÉNZ7-et, 170 ország közül Európából egyedüliként a globálisan legjobbnak ítélt öt ország közé sorolta.

Az OECD/INFE 2022. évi jelentése is kiemelte hazánkat a nemzetközi szinten kimagasló diákelérés és a program tananyagait készítő Pénziránytű Alapítvány szórakozva oktató fejlesztései okán. A jelentés kiemelte, hogy a magyar PÉNZ7 program sikerét a kormányzati, civil és üzleti szféra szoros együttműködése tette lehetővé. 2015 óta a kezdeményezés országos pénzügyi oktatási programmá nőtte ki magát, amely a tizenegy év alatt majd 2 millió tanulót ért el.

A 15 éves diákok pénzügyi műveltségét vizsgáló legújabb PISA felmérés szerint azok az országok, - így például Magyarország - amelyek jól kidolgozott stratégiával és programokkal rendelkeznek, jobban teljesítenek a nemzetközi méréseken. A több mint egy évtizedes pénzügyi nevelés, többek között a PÉNZ7 program és a Pénziránytű Alapítvány képzései és tananyagai jelentős mértékben járultak hozzá ahhoz, hogy a PISA 2022-es pénzügyi műveltség mérésén a magyar diákok átlagon felül teljesítettek: az általuk elért átlagpontszám (492) meghaladva a mérésben részt vevő 20 ország átlagát (475 pont). 

A pénzügyi tudatosság a jövő generáció sikerének kulcsa

A pénzügyi nevelés célja olyan képességek, ismeretek és attitűdök kialakítása, amelyek segítik az egyént abban, hogy megalapozott pénzügyi döntéseket hozzon és felelősen kezelje anyagi eszközeit.

Az alapvető pénzügyi műveltség hiánya gyakran vezet adósságspirálhoz, rossz befektetési döntésekhez vagy pénzügyi bizonytalansághoz, ami negatívan hat az életminőségre.

Szakemberek és kutatások széles körben hangsúlyozzák a pénzügyi oktatás korai elkezdésének hasznosságát, hiszen a gyerekek ilyenkor tanulják meg a pénz értékét, az alapvető takarékossági szokásokat és a felelős költekezés nem könnyű leckéjét. Az iskolai pénzügyi oktatás lehetővé teszi, hogy a fiatalok megalapozott tudással lépjenek be a munkaerőpiacra, és felkészüljenek az önálló pénzügyi életvezetésre. 

Pénzügyi biztonság és mentális egészség

De mit jelent a pénzügyi tudás és a tudatos pénzügyi viselkedés a mindennapokban az egyén és a társadalom egésze számára?

  • Nagyobb pénzügyi biztonságot: azok az emberek, akik megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek, képesek hatékonyabban kezelni bevételeiket és kiadásaikat, elkerülve az adósságcsapdákat. A megfelelő megtakarítási szokások kialakítása hosszútávú pénzügyi stabilitást eredményezhet.
  • Kevesebb stresszt, jobb mentális egészséget: míg a pénzügyi műveltség biztonságot, annak hiánya bizonytalanságot, pénzügyi nehézségeket, eladósodást okozhat, ami komoly stresszforrás a mindennapokban. A pénzügyi tudatosság hozzájárul az önbizalom növekedéséhez és a mentális egészséghez.
  • Tudatos fogyasztást: az egyének megtanulhatják, hogyan hozzanak megalapozott döntéseket a fogyasztási szokásaikban, elkerülve a túlzott költekezést vagy a hitelfelvétel mértéktelen alkalmazását.
  • Jobb befektetést, sikeresebb vállalkozást:  a pénzügyi ismeretek segítenek a megfelelő befektetési lehetőségek kiválasztásában, a kockázatok mérlegelésében, a megfelelő pénzügyi döntések meghozatalában. Összetett pénzügyi ismeretekre, tervezésre és kockázatkezelésre szükség van nem csak a magánéletben, de a munkában is, különösen vállalkozóként.

Tudatos emberek, stabil gazdaság

A pénzügyi műveltség társadalmi hatásai is jelentősek. A pénzügyileg művelt társadalom stabilabb gazdasági rendszert eredményez, ami növeli annak válságálló képességét. Az egyének tudatos pénzkezelése hozzájárul a makrogazdasági stabilitáshoz, mivel csökkenhet a hitelezési kockázat, nőhet a megtakarítások szintje, javulhat a gazdaság versenyképessége.

A pénzügyi nevelés és oktatás növeli az emberek tudatosságát, ami hozzájárulhat a környezeti terhelés csökkentéséhez is. A magasabb szintű pénzügyi műveltséggel rendelkezők nagyobb valószínűséggel követnek fenntartható fogyasztási szokásokat, képesek hosszú távon tervezni és értékelni választásaik pénzügyi és környezeti költség-haszon vonatkozásait.

A társadalmi egyenlőtlenség és a szegénység csökkenését segítheti a pénzügyi tudatosság növekedése. Az alacsonyabb jövedelmű rétegek profitálhatnak a pénzügyi oktatás széleskörű elérhetőségéből, amely így segíthet csökkenteni a vagyoni egyenlőtlenségeket.

Az innováció és a vállalkozások növekedése szintén hozzájárul a társadalmi jóléthez és a versenyképességhez. A pénzügyi és vállalkozói ismeretekkel rendelkező emberek nagyobb valószínűséggel indítanak új vállalkozásokat, amelyek munkahelyeket teremtenek és hozzájárulnak a gazdasági fejlődéshez.
A pénzügyi nevelés és oktatás tehát nem csupán az egyének, hanem a teljes társadalom számára is alapvető jelentőséggel bír. Hosszútávú pozitív hatásai kiterjednek a gazdasági stabilitásra, az egyéni boldogulásra és a társadalmi igazságosságra is. A megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkező társadalom ellenállóbb a gazdasági válságokkal szemben, és nagyobb eséllyel érhető el benne fenntartható fejlődés.


A szerzők: Prof. Dr Németh Erzsébet, Bukucs Zsuzsanna, a Pénziránytű Alapítvány kutatásvezetője és megbízott oktatási igazgatója