Pénteken cikkeztünk róla, hogy a Carrefour áruházlánc négy európai országban teljesen leállította a PepsiCo termékek értékesítését a szerintük elfogadhatatlan áremelkedések miatt.  Az intézkedés Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban és Spanyolországban lép életbe, több mint 9000 üzlet polcairól kerülnek le a Pepsi üdítőitalok. 

vállalat hét egymást követő negyedévben emelte az árait kétszámjegyű százalékkal, legutóbb 11 százalékos emelés következett be a júliustól szeptemberig tartó időszakban. Ennek hatására a nyereség nőtt, azonban a magasabb árak lefelé húzták az eladási számokat.

Kép: carrefour

A fenti országokba most nem tudunk ellátogatni, hogy mi a helyzet a boltokban, de a Carrefour weboldalán országokra lebontva még szerepel a kínálatban a Pepsi üdítőital és annak különböző változatai, így a Pepsi szörp is. (Forrás)

  • Egy hatos gyűjtő a 3,3 deciliteres, cukormentes italból a belga Carrefourban 4,09 euróba, a Magyar Nemzeti Bank középárfolyamán számolva 1546 forintba kerül, ami darabonként 257 forintot jelent – összehasonlításként itthon az internetes élelmiszerüzletekben ez a termék 240 és 260 forint között mozog.  
  • Szintén hatos csomagban, de már az 1,5 literes kiszerelésért 14,09 eurót, azaz 5327 forintot kell kiadni a Benelux államban, ha a szénsavas itallal csillapítanánk a szomjunkat. Ez darabonként 887 forintot jelent, ami drágább, mint Magyarországon, ahol a webshoppokban 600 forinttól nagyjából 800 forintig terjed a skála ennél a kiszerelésnél.
  • Egy másik kategória, de egyre kedveltebb a szódagéppel készíthetú Pepsi, hazánkban a 440 ml-es kiszerelés, amiből a gyártó szerint 9 liter üdítő állítható elő körülbelül 2000 forintba kerül, bolttól függően, ez például a belga Carrefourban nem elérhető, a franciában viszont igen, 5,99 euróért, ami szintén a jegybanki árfolyamot alapul véve 2268 forint. 
  • A franciaországi Carrefour weboldalán 4-es gyűjtőben találhatjuk meg az 1,5 literes, cukormentes verziót, amiért 4,99 eurót, 1866 forintot kérnek.  Magyarországon 4-eset nem, de hatos gyűjtőben találtunk ajánlatot, kereskedőtől függően nagyjából 3500 forintba kerül.
  • A spanyoloknál, ugyenebben a láncban és annak weboldalán csak a 0,33 literes kiszerelés található meg az ajánlatok között, Madridban 2627 forintért kortyolgathatjuk a szénsavas italt, hatos pakkban. Itthon ilyen kiszerelésben csak a Coca-Cola kínálja termékeit.

A fentiek alapján az látható, hogy a külfüldi árak magasabbak, bizonyos esetben megegyeznek a magyarországiakkal a vizsgált üdítőital-típust illetően,  még akkor is, ha ithon nem csak a Carrefourhoz hasonló nagy láncokat, de a kisebb webshoppokat nézzük, a teljesség igénye nélkül (lásd forrás, fentebb).

Kép: carrefour

A Pepsire hazai árait a Központi Statisztikai Hivatal fogyasztói átlagárrakat tartalmazó kimutatásában követhetjük le, bár az adatközlés erősen el van tolva.  A magyar Pepsi megvásárlásáról itt írt korábban az Index.hu. 

Mennyi Pepsi jön ki a fizunkból?

Az összehasonlításnál fontos azt is látni, hogy míg a magyar átlagkereset 559 100 forint volt 2023 júliusában (ami 15,2 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban), sőt, év végére 560 fölé emelkedett, az érintett országokban ez magasabb, több pénzből élnek az emberek, többet költhetnek élelmiszerekere is.

Ugyanakkor

tavaly már európai mértékkel is fontos szintet ért el a magyar nettó átlagbér. A felzárkózás szempontjából célországnak tekintett Németország adata nagyságrendileg 2600 euró, Ausztriában ugyanez 2800, Franciaországban 2300, Belgiumban 2150 euró. Így azt mondhatjuk, hogy átlagában az adott országok szintjének 40 százalékához közelítünk, az 1700-1800 eurós spanyol és olasz adatok esetében már 60 százalék fölötti a mérték.

  • Belgiumban az 1,5 literes Pepsit alapul véve a 2150 eurós átlagfizetésből 870 darab üdítőt vásárolhatunk
  • Magyarországon az 1,5 literes Pepsit alapul véve az 1050 eurós átlagfizetésből 423 darab üdtőt vásárolhatunk

A pénteken közzétett legfrissebb adatok szerint az euroövezetben a fogyasztói árak 2,9 százalékkal emelkedtek decemberben az egy évvel korábbihoz képest, ami hét egymást követő havi csökkenés után jelent ismételt növekedést.