A magyar cégvezetők 70 százaléka szerint gyorsul a következő 12 hónapban a világgazdaság növekedési üteme, és 60 százalék bízik a magyar GDP növekedésében, ugyanakkor csak 39 százalék számít saját vállalatának növekedésére – ismertette a PwC Magyarország vezérigazgatója a tanácsadó cég sajtótájékoztatóján.

Radványi László a tanácsadó cég 14. Magyarországi Vezérigazgatói Felmérésének eredményeit úgy értékelte, hogy a magyar cégvezetők

  • még soha nem bíztak ennyire a globális gazdaság növekedésében,
  • ugyanakkor a saját vállalatuk jövőbeni kilátásai kapcsán nem voltak még ennyire pesszimisták.

A két adat közötti jelentős ellentmondás oka kérdéses 

– fűzte hozzá.

A bevételek növekedésében bízó 39 százalékos arány összhangban van a globális felmérés eredményeivel, ugyanakkor a világjárvány előtt ez az arányszám még 90 százalékon állt.

A magyar gazdasági növekedési kilátásaival kapcsolatban

  • minden hatodik cégvezető számít gyorsulásra,
  • 21 százalék lassulást vár,
  • 19 százalék nem vár változást.

A friss felmérés adatai összhangban vannak a 2024-es eredményekkel.

A tájékoztatás szerint a magyar vállalatvezetők

  • 415 forintos eurót,
  • 4,8 százalékos inflációt,
  • és 1,8 százalékos GDP növekedést várnak átlagosan 2025-ben.
  • 99 százaléka szerint idén véget ér az orosz-ukrán háború,
  • 82 százalék úgy véli, 2034-ben vezetheti be Magyarország az eurót.

Mezei Szabolcs, a PwC Magyarország cégtársa szerint kérdéses a létszámgazdálkodás is: 

  • a megkérdezettek 40 százaléka létszámbővítést tervez az idén, az előző évi 36 százalék után,
  • létszámcsökkentést 13 százalékuk tervez, ami 2 százalékponttal alacsonyabb a 2024-es adatnál.

A külső, fenyegető tényezők közül leginkább tartanak:

  • a szakképzett munkaerő hiányától (44 százalék),
  • az inflációtól, a makrogazdasági volatilitástól (38 százalék),
  • a kiberkockázatoktól (38 százalék).

A globális felmérésben a szakképzett munkaerőhiányt a cégvezetők 23 százaléka tartotta kockázatnak, de jóval kevesebben gondolták a többi tényezőt, mint amelyek rendkívüli vagy nagymértékű kitettséget jelent cégük számára.

A hazai vezérigazgatók 37 százaléka úgy látja, hogy a jelenlegi üzleti modellben a vállalata 10 éven belül elveszíti életképességét, ez az arány 6 százalékponttal csökkent az előző évhez képest, és 12 százalékuk számít arra, hogy cégvezetői mandátuma tíz évnél hosszabb lesz.

  • A legtöbben az erős iparági versenyt (48 százalék),
  • a szabályozási környezet változását (47 százalék),
  • a költségek emelkedését (46 százalék)
  • és a kereslet csökkenését (44 százalék) jelölték meg külső tényezőnek, amelyek veszélyeztetik cégük életképességét.

A magyar vállalatvezetők jellemzője, hogy cégük rövidebb életképességének okaként magasabb arányban választják a külső tényezőket, mint társaik világszerte – mutatott rá Mezei Szabolcs.

A változásra való képességet jelzi:

  • az elmúlt öt évben a magyar cégek 55 százaléka fejlesztett innovatív termékeket vagy szolgáltatásokat – szemben a világban kapott 38 százalékos eredménnyel,
  • 40 százalékuk fogott stratégiai partnerségbe,
  • 38 százalék indult el új ügyfélkör felé.

A magyarországi vállalatok 29 százaléka, a világ vállalatainak 55 százaléka tervezi azt, hogy a következő három évben más vállalatokat megvásárol. Ezzel a lépéssel az érintett cégek több mint fele (54 százalék) nem lép át másik iparágba Magyarországon, a világban ez az arány 37 százalék.

Míg a hazai, akvizíciót tervező vállalatok elsősorban a saját jelenlegi versenytársaikat kebeleznék be, addig világszerte a felvásárlás inkább az új iparágakba való belépést segíti elő – mondta Mezei Szabolcs.

  • A vállalatvezetők 20 százaléka mondta azt, hogy cégénél nincs szerepe a generatív mesterséges intelligenciának (genAI),
  • a többi 80 százalék egyértelműen hatékonyságnövekedésről számolt be az AI-nak köszönhetően.
  • A megkérdezettek közel fele (46 százalék) válaszolt úgy, hogy a genAI miatt növekedett a beosztottak hatékonysága,
  • míg 16 százalék szerint a jövedelmezőség,
  • 12 százalék szerint a bevételük nőtt.

Amíg a globális felmérésben a cégvezetők 48 százaléka számít arra, hogy a technológia növelni fogja a cége bevételeit a következő 12 hónapban, a magyarországi részarány ennél kisebb, 42 százalék volt – ismertette Mezei Szabolcs.

A PwC magyarországi felmérését 2024 októbere és decembere között vették fel, amely során 252 hazai vállalat vezérigazgatóját kérdezték meg személyes interjú keretében. A kutatásban részt vevő cégvezetők válaszai alapján idén Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója nyerte a 2024-es PwC az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat.

Európa legfontosabb választása közeleg, a cégek is remegve várják

Vasárnap választanak Németországban. Az Európai Unió egyik gazdasági motorja jó ideje nem hozza azt, amit várnak tőle, és egyelőre többféle verzióra kell készülniük a cégeknek, mert sokminden attól függ, melyik párt kerül hatalomra. Erről itt olvashat többet >>>