Nemrég tette közzé a Fővárosi Önkormányzat a pesti alsó rakpart megújításának látványterveit. A társadalmi egyeztetések során kialakított átalakítási tervek több gyalogos és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. 

A tervekről a Valyo, város és folyó egyesület, valamint Lánszki Regő építészeti államtitkár véleményét közölte az Építészfórum.

A Valyo szerint körültekintően kell kiaknázni a Duna-part és a rakpart adta értékeket, lehetőségeket, hogy sokszínűbben, mindenki számára elérhető módon valósuljon meg az átalakítás.

Szabad, változatos térhasználatot biztosító, játékos, kreatív megoldásokat is szeretnének látni a terveken, mint az elmúlt években a Jane Haining rakparton, amelyről kiderült, színes köztéri tevékenységekre alkalmas. Szívesen látnának például homokozót, pingpongasztalt, nagyobb, összefüggő, gyepes zöldfelületeket.

Az egyesület üdvözli a Viaduktok megnyitását és helyreállítását, de fontosnak tartják, hogy ezek hosszú távú hasznosítására készüljön egy átfogó és megalapozott koncepció.

A Valyo szívesen áll a döntéshozók rendelkezésére, legyen szó olyan városüzemeltetési ötletekről, mellyel mérsékelhető a gentrifikáció, vagy fogyasztásmentes területek kialakításáról, viadukt-hasznosításról, Dunafürdőről. Szerintük a rakpartot közvetlenebb, kreatívabb megoldásokkal lehet(ne) olyan hellyé alakítani, mely valóban felkerülhet a városlakó közösség mentális térképre.

Lánszki Regő szerint a budai, mind a pesti oldalon, a felső szinten lévő promenádok mai állapotukban méltatlan állapotban vannak jelen az eredeti egyedülálló szépséghez viszonyítva.

Az államtitkár szerint a promenád részről elfeledkeznek a városvezetők, noha zöldítése, egységes kialakítása és szolgáltatásokkal megtöltése még vonzóbbá tehetné a Duna partot, megteremtve egy valódi Duna korzót.

Lánszki kritizálja a Margit híd lábánál lévő fonódó villamos megvalósítását, ami újabb szakaszon épített villamosvágányokat a potenciális promenádra. Szerinte egy ilyen városrésznek központként kellene működnie, nem közlekedési tengelyként. A villamosközlekedés átszervezésének köszönhetően nagyobb hely szabadulhatna fel a sétánynak és a kitelepülő szolgáltatásoknak, a látképet élvezőknek, az ittlakóknak és a közösségi élményeknek egyaránt – fogalmaz.

Az alsó rakpartok kapcsán arról ír, hogy ki kell alakulniuk városi alközpontoknak, amelyek biztosítják a megfelelő városi funkciókat: munkahelyeket, szolgáltatásokat, és kialakulnak olyan pesti és budai tehermentesítő utak, amelyek megfelelő alternatívái lehetnek a rakparti elvezetésnek.

Az államtitkár szerint a Főváros alternatív megoldás nélkül zárta le a pesti alsó rakpartot az autósforgalom elől, aminek következtében megnőtt a forgalom a Hungária körúton belül, és a Kiskörúton is, ahol hatalmas dugók alakultak ki. Az államtitkár azt nem tette hozzá, hogy ez a lezárás csak átmeneti.

Bár Lánszki nem mondja ki, de úgy tűnik egyetért a fővárosi elképzelésekkel, mert megfelelő mértékű és méretű zöldítésről ír, és fontosnak tartja, hogy ne korlátozza a kilátást. Végül így fogalmaz:

Az átalakításnak nagyszabásúnak kell lennie, ízléses utcabútorokkal, a használaton kívüli helyiségek, nem méltón használt épületek, konténerek és a kikötők bevonásával. Sőt néhol, akár magának a Dunának a vízfelületét is be lehetne lakni egyedi, az összképet nem romboló, inkább izgalmasabbá tevő látványosság formájában.

A szocialista autópálya gyalogossétánnyá alakul

A főpolgármester most arról számolt be, hogy az Erzsébet híd alatti területet is elveszik az autósoktól. Itt vannak a részletek >>>