Felröppent a sajtóban, hogy még idén decemberben kínai tulajdonos indíthat új magyar légitársaságot Hungary Airlines néven, amely cég 2021-ben indult, és eddig csak teherszállítmányokat reptetett, elsősorban Csengcsou és Budapest között.

A Hvg.hu szerint a Budapest Nemzetközi Repülőtér vecsési Cargo Cityjébe bejegyzett vállalkozás hamarosan megkapja a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyt, és megszerzi a kormány tulajdonában lévő, A330-200F repülőgéppel történő járat üzemeltetését. Ezt a járatot korábban a Qatar Cargo üzemeltette, most pedig a WizzAir repteti a Budapest-Hangcsou útvonalon, hetente öt alkalommal.

Többen úgy vélik: mindez azt vetíti előre, hogy a személyszállításban – a Malév nyomdokain – megjelenhet egy új, nemzeti szereplő, miután a Budapest Airport is már magyar kézben van.

Ennek esélyéről iparági szakértőt kérdeztünk. 

Kínai kézben a magyar elnevezésű légicég

A lap a Cargo Facts nemzetközi repülőgépipari hírlevél értesüléseit idéző Budflyer alapján részletezi: a Hungary Cargo Airlines nevet a három éve létrehozott Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA Kft.) idén májusban vette fel.

Akkor Facebook oldalt is indítottak, többek között munkaerő toborzásra és a légitársaság arculati elemeinek bemutatására – bár utóbbi nyilvánosságra került részleteit később törölték a közösségi portálról. 

A cég fő tevékenyége az áruszállítás, de foglalkozhatnak még légi szállítóeszközök, közúti járművek és építőipari járművek kölcsönzésével is.

Mostanra a budapesti repülőtér legnagyobb cargocégévé váltak, havonta több mint ötezer tonnányi árut szállítanak – írja a drive.hu.

A Hungary Cargo Airlines nevében teljesen, ám céges hátterében csak részben magyar: többségi tulajdonosa egy kínai-magyar befektető, Wu Jiang, aki évtizedek óta Magyarországon él.

A társtulajdonos pedig a világszerte jelenlévő Universal Translink Airlines, amely egy áruszállító repülőgépekkel történő fuvarozásra és logisztikai folyamatok menedzselésére specializálódott vállalat (UTLink), és Csengcsouban van bejegyezve. 

Sokan nosztalgiáznak a Malévről

A sajtó egy része, a repülővel rendszeresen utazók, sőt, a légiközlekedési szakma nosztalgiázó szereplői is

már egy új magyar légitársaság megjelenését látják bele a Hungary Cargo Airlines engedélyszerzésével kapcsolatos hírekbe, a Malév nyomán nemzeti légitársaságról álmodnak 

– fogalmazott megkeresésünkre Varga G. Gábor, légiközlekedési szakértő.

Az Egek Ura Blog alapítója elismerte: de facto valóban egy magyar alapítású légitársaság létrejöttének vagyunk tanúi, amely professzionálisan felépített stratégia mentén éppen az engedélyezés finisébe ért, ám, mint mondta, attól még ez a projekt marad, amire eredetileg kitalálták.

Vagyis légi áruszállítási kapacitást biztosítanak Kína és Magyarország között részben egy olyan repülőgéppel, amely a magyar állam tulajdonában van, és ez idáig a WizzAir üzemeltette, mivel más társaságnak nem voltak meg a szükséges engedélyei hozzá – mondta.

Megjegyezte, a Hungary Cargo Airlines résztulajdonosa, a kínai UTLink csoport a magyar Airbus A330-on kívül egy Boeing 777-es és egy 747-es áruszállítót is üzemeltet charter cargo járatokon. 

Nem valószínű, hogy beszállnak a személyszállításba

A szakértő szerint a magyar alapítású, itteni hatósági engedélyekkel rendelkező cégnek azért van jelentősége, mert az állam tulajdonában, magyar lajstromban szereplő repülőgéppel biztosítja áruszállítási szolgáltatását, amelynek fontos szerepe van a kínai-magyar áruforgalomban a fuvaronkénti hatvan tonna kapacitásával.

Varga G. Gábor szerint ezzel együtt

nem valószínű, hogy a társaságnak az utasjáratok üzemeltetésére vonatkozó engedélyek megszerzése és azok indítása is ambíciója lenne.

Még akkor sem, ha vannak olyan piaci elemzések, amelyek szerint ennek volna létjogosultsága a jelenlegi, fapadosok által uralt piaci környezetben – jegyezte meg.