Az idióták kormánya („Government of Idiots”) – a minap így jellemezte a német szövetségi kormányt Michael O'Leary, a Ryanair főnöke Dublinban.
Az Európában legnagyobb, évente 184 millió utast szállító diszkont légitársaságot jegyző ír milliárdos német újságíróknak beszélt arról, hogy országukban a „legsz.rabb” a légiközlekedési piac, ahol „baromi” díjak és működésképtelen repterek vannak.
A fapadoskirály – aki korábban a magyar kormányt is a szájára vette a különadó bevezetésekor –, élesen bírálta a német gazdaságpolitikát, és
forradalmat jósolt a légitársaságok utasainál, akik szembe fognak szállni a magas repülőjegyárakkal.
Az Economxnak nyilatkozó szakértő szerint márpedig van igény a drágább szolgáltatásokra is a légiközlekedésben.
Kocsmai hangulatban szidta a „kedvenc ellenségeit”
Hosszan és élesen bírálta a német vezetőket Michael O'Leary azon a héten tartott szakmai találkozón, amelyről a Berliner Zeitung számolt be.
A tudósítás szerint egy vidám kocsmai verekedés előjátékát idézte a Ryanair vezetőjének előadása, aki trágár szavak kíséretében kifejtette, hogy most a német politikusok a kedvenc ellenségei.
Különösen a környezetvédelmi politikát irányító Zöldek képviselőit kritizálta, Olaf Scholz kormányát pedig nemes egyszerűséggel leidiótázta.
A németek fizetik a legdrágább jegyeket
A 63 éves üzletember, aki 1993 óta vezeti a Ryanairt, úgy vélte: a légiközlekedési piac és a légiirányítás Németországban a „legsz.rabb”, köszönhetően a kormány „félintelligens” gazdaságpolitikájának.
O’Leary a magas adók és reptéri díjak miatt kritizálja hónapok óta a németeket, ahol európai viszonylatban a legdrágábbak a repülőjegyek – számításaik szerint csak az adók utasonként 58 eurót tesznek ki, ehhez képest az átlagos jegyár 52 euró a kontinensen.
A drágaság pedig oda vezetett, hogy a német légiközlekedés alig állt helyre a járvány után, és jelentős lemaradásban van például a spanyol, olasz piachoz képest.
Ez látványos tünete annak, hogy Európa legnagyobb gazdasága válságban van
– fogalmazott.
Korábban megírtuk, a fapados társaság az idén már járat- és kapacitáscsökkentést jelentett be Németországban. Erről O’Leary azt mondta: teljesen nem vonulnak ki, de arra számít, hogy az utasok előbb-utóbb fellázadnak a magas jegyárak miatt.
Adóemelésre sértegetés a válasz
A Ryanair vezérétől nem áll távol, hogy a politika területére tévedjen, és ezt általában keresetlen stílusban teszi.
Emlékezzünk arra, hogy a légiközlekedés megadóztatása miatt milyen kifejezésekkel illette Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, ezek között a tökfej a legfinomabb volt – mondta megkeresésünkre Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő.
Az Egek Ura Blog alapítója szerint, hogy ez a stílus melyik országban segíti a konstruktív tárgyalásokat az ügyvezető kormánnyal és melyikben nem, azt nyilvánvalóan mérlegelték a légitársaságnál.
Nemcsak az olcsó szolgáltatásra van igény
A szakember leszögezte: a Ryanair a németeknél már régóta többfrontos harcot folytat, mert szeretne betörni olyan repülőterek piacára, amelyek költségszintje és utazási komfortja lényegesen magasabb annál, mint amit az ultra low cost üzleti modell elvisel.
A német repterek pedig nyilvánvalóan védik a már jelenlévő szereplők, különösen a nemzeti légitársaság, a Lufthansa-csoport érdekeit úgy, hogy a költségeket magasan tartják.
A prémium szolgáltatásokra márpedig van igény az utasok körében is,
amit igazol például az „elit-körbe” tartozó Emirates nemrég közzétett eredménye, amely a légitársaság történetének legnagyobb bevételéről és profitjáról szól.
A légiközlekedésnek nem kizárólag az alacsony költségű működés az egyetlen követendő üzleti modellje
– summázta Varga G. Gábor.
Mint mondta, ezzel együtt valóban sok kritika éri a túladóztatást és a túlszabályozást a németeknél, amiben a közelgő kormányváltással irányváltásra lesz szükség.
Viszont a munkaerő- és beruházási költségek, illetve a vásárlóerő szintje alapján
nem valószínű, hogy a jövőben rekordalacsony árszint alakul ki a németországi légi útvonalak piacán.