Az idei párizsi olimpián az egyik újításnak az elektromos repülő taxi szolgáltatásnak kellett volna lennie. A német Volocopter megígérte, hogy elektromos meghajtású, kétüléses repülőgépe, a VoloCity a város körül szállítja majd az utasokat. Ez azonban végül nem valósult meg.

A BBC cikke szerint már ennek a határidőnek az elmulasztása is kínos volt, a színfalak mögött azonban egy komolyabb probléma bontakozott ki: a Volocopter sürgősen próbált új befektetéseket szerezni a cég működésének fenntartása érdekében.

Áprilisban kudarcot vallottak egy 100 millió eurós kölcsön felvételéről szóló tárgyalások a kormánnyal.

A legfrissebb jelentések szerint pedig most a kínai Geelyben reménykednek, amely tárgyalásokat folytat a Volocopter 85 százalékos részesedésének a megszerzéséről 95 millió dolláros finanszírozás fejében. Az üzlet azt jelentheti, hogy a jövőben minden gyártás Kínába kerül.

A Volocopter egyike annak a több tucat vállalatnak, amely világszerte elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgépeket (eVTOL) fejleszt.

A terület egy másik jelentős áldozata a Lilium. A német cég repülő taxija 30 elektromos fúvókát használ, amelyek egyszerre dönthetők a függőleges emelkedés és az előrerepülés között.

A koncepció vonzónak bizonyult, a vállalat azt állította, hogy a világ minden tájáról 780 repülőgépet rendeltek. Az első teljes méretű repülőgépek építése megkezdődött, a tesztelést pedig 2025 elején kellett volna elkezdeni, azonban mostanra elfogyott a pénz.

A Lilium 100 millió euró értékű kölcsönt próbált szerezni a német fejlesztési banktól (KfW), ehhez azonban garanciákra lett volna szükség a nemzeti és állami kormányoktól, amit nem kaptak meg.

A társaság november elején így fizetésképtelenségi eljárás alá vonta fő tevékenységét, részvényeit kivezették a Nasdaq tőzsdéről.

Az eVTOL piac kiemelkedő szereplője a Vertical Aerospace. A bristoli székhelyű céget 2016-ban alapította Stephen Fitzpatrick üzletember. A cég a távvezérelt tesztelési program befejezése után az év elején megkezdte a kísérleti tesztek végrehajtását.

Számos nehézség ütötte fel azonban a fejét ennél a cégnél is: tavaly augusztusban egy távirányítású prototípus súlyosan megsérült, amikor a cotswoldi repülőtéren végzett tesztelés során lezuhant, miután egy propellerlapát leesett. Májusban pedig az egyik kulcsfontosságú partner, a Rolls Royce kilépett a repülőgépek elektromos motorjainak szállításáról szóló szerződésből.

A vállalat a pénzügyi nehézségek miatt nemrégiben megmentési megállapodást kötött legnagyobb hitelezőjével, az amerikai székhelyű Mudrick Capitallal.

A megállapodás értelmében a Mudrick legfeljebb 50 millió dollárt fektet be a Verticalba, míg a Mudricktól kapott 130 millió dolláros kölcsönt részvényekre váltják át.

Ezzel az amerikai befektetési cég 70 százalékos részesedéssel fog rendelkezni a Verticalban, miközben Fitzpatrick részesedése 20 százalékra csökken.

A Boeing repülői szétesnek, de a repülőtaxikat az évtized végére összeszerelnék

Az amerikai repülőgépgyártó 2030-ig tervez beszállni a repülő autók üzletágába Ázsiában, hogy kihasználja a régió adta gyors, rövid távú utazások iránti keresletet.