A napokban merült fel egy országgyűlési képviselőben, hogy
hová folynak be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. bevételei.
A sokak által már biztosan megfogalmazott kérdésre a megszólított Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára, Ágh Péter annyit árult el a jobbikos Lukács László Györgynek, hogy az útdíjból származó bevétel az államháztartásról szóló törvény alapján költségvetési bevételként számolandó el, ennek megfelelően azok a mindenkori költségvetési törvényben kerülnek betervezésre.
Az országgyűlési képviselő arra is kíváncsi volt, hogy
- mekkora bevétele volt 2023. teljes évben és 2024-ben 06. hó végéig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nek (NÚSZ Zrt.) útdíjból?
- Mekkora bevétele volt 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépjárművek úthasználata után ugyan ebben az időszakban?
Azonban konkrétumok helyett a közlekedési államtitkár csak arról tájékoztatta a politikust, hogy a hazai elektronikus útdíjrendszerek működtetője valóban a NÚSZ Zrt.
Ezután tettünk mi is egy próbát az ÉKM-nél, ha már ezt a témát - úgymond - ők viszik.
Azonban arról tájékoztattak minket, hogy a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló kormányrendelet alapján a hazai elektronikus útdíjszedési rendszerek kapcsán a Miniszterelnöki Kabinetirodát (MK) vezető miniszter,
Rogán Antal az útdíjfizetési szolgáltatásért való felelőssége keretében látja el a használati díjból származó bevétel és az útdíjból származó bevétel központi költségvetés felé történő elszámolásával összefüggő feladatokat.
A NÚSZ Zrt. a miniszterrel kötött éves szerződés keretében felelős az útdíjszedési rendszer működtetéséért és a bevételek beszedéséért.
Így végül a Kabinetirodán keresztül a NÚSZ Zrt. arról tájékoztatta a portálunkat, hogy e-útdíjból a 2024-es év első hat hónapjában 330 milliárd forint, míg a 2024-es évre vásárolt e-matricákból az év első hat hónapjában (a decemberi előértékesítéssel együtt) 95 milliárd forint folyt be a hazai költségvetésbe.

Ha az egész 2024-es évet nézzük, akkor
- a személygépjárművekre (3,5 tonna alatti járművek) történt e-matrica vásárlásokból valamivel több, mint 148 milliárd forint,
- míg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után 656 milliárd forint bevétele volt az államnak,
- ez egy év alatt 804 milliárd forintot jelent.
Összehasonlításképpen, 2024 decemberében
egyetlen hónap alatt hozott össze az államháztartás 811 milliárd forintos hiányt.
Egyébként 2023-hoz képest több mint 270 milliárd forinttal több bevételt generált a NÚSZ Zrt. Tavaly előtt az e-matrica-vásárlásokból mintegy 127,9 milliárd forint, a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználata után befizetett e-útdíjból pedig 404 milliárd forint realizálódott, ami összesen 531,9 milliárd forintot jelent, szemben a tavalyi 804 milliárddal.
15,2 millió vásárlás
A NÚSZ Zrt. tájékoztatója szerint a 2023-as matricavásárlási adatokkal összehasonlítva az látható, hogy míg az éves országos és vármegyei e-matrica-vásárlások száma növekedett, előbbi közel 4, utóbbi mintegy 10 százalékkal, addig a havi és a heti pályamatricából kevesebbet vásárolt az utazóközönség 2024-ben. Előbbi esetében körülbelül 6, utóbbi esetében pedig mintegy 15 százalékos csökkenés mutatkozik.
Közölték, hogy tovább nőtt az e-matrica-vásárlások száma hazánkban, valamivel több, mint 15,2 millió darab úthasználati jogosultságot vettek a közlekedők, néhány százezer darabbal többet, mint 2023-ban, vagy 2022-ben.
Éves országos jogosultságból több mint 677 ezer, vármegyei matricából közel 2,9 millió, havi autópálya-matricából mintegy 2 millió, heti e-matricából közel 8 millió, a 2024. április 1-vel bevezetett napi matricából pedig kicsivel több, mint 1,6 millió darabot vásárolt az utazóközönség.

Érdekes, hogy az idei költségvetési törvényben szereplő előirányzatok is egyelőre elmaradnak a tavalyi évben elért számoktól:
- A megtett úttal arányos útdíjból 545 000 millió forintot,
- míg az időalapú útdíjból 118 000 millió forintot remél a költségvetés,
- ez összesen 663 milliárd forintot jelent.
Megnéztük azt is, hogy a büdzsé mit ír elő a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda számára.
Működési kiadás előirányzata:
- a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások: 3 000 millió,
- útdíj rendszerek működtetésével összefüggő átfolyó költségek és adók: 22 000 millió forint,
- útdíj rendszerek működtetésével összefüggő működési költségek: 37 000 millió forint
Működési bevétel előirányzata:
- útdíj rendszerek működési bevételei: 59 000 millió forint.
Így azért elég jó üzlet az állam számára fenntartani a fizetős úthálózatot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Döbbenetes nyomon a német titkosszolgálat: oroszok állnak az iszlamista terrortámadások mögött?

Valami nem stimmel, rengeteg ember tűnt el a boltokból

Forradalmi áttörés jön a szúnyogirtásban

Szijjártó Péter helyettese szerint Kína mostantól figyelembe veszi a magyar korlátokat

Legnagyobb ellenfele rárúgta az ajtót Trumpra

Megszólalt a rendőrség az iskolákat ért tömeges bombafenyegetésről: itt tart a nyomozás

Egyre inkább úgy tűnik, hogy Kína lép az Egyesült Államok helyére

Felboríthatják a sakktáblát a nagyok, az Egyesült Államok akár perifériára is szorulhat

Mini-Dubaj hoppon maradt befektetői bombaüzletet kötöttek az Adrián
