A napokban merült fel egy országgyűlési képviselőben, hogy

hová folynak be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. bevételei.

A sokak által már biztosan megfogalmazott kérdésre a megszólított Építési és Közlekedési Minisztérium  (ÉKM) államtitkára, Ágh Péter annyit árult el a jobbikos Lukács László Györgynek, hogy az útdíjból származó bevétel az államháztartásról szóló törvény alapján költségvetési bevételként számolandó el, ennek megfelelően azok a mindenkori költségvetési törvényben kerülnek betervezésre. 

Az országgyűlési képviselő arra is kíváncsi volt, hogy

  • mekkora bevétele volt 2023. teljes évben és 2024-ben 06. hó végéig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nek (NÚSZ Zrt.) útdíjból?
  • Mekkora bevétele volt 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépjárművek úthasználata után ugyan ebben az időszakban?

Azonban konkrétumok helyett a közlekedési államtitkár csak arról tájékoztatta a politikust, hogy a hazai elektronikus útdíjrendszerek működtetője valóban a NÚSZ Zrt. 

Ezután tettünk mi is egy próbát az ÉKM-nél, ha már ezt a témát - úgymond - ők viszik. 

Azonban arról tájékoztattak minket, hogy a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló kormányrendelet alapján a hazai elektronikus útdíjszedési rendszerek kapcsán a Miniszterelnöki Kabinetirodát (MK) vezető miniszter,

Rogán Antal az útdíjfizetési szolgáltatásért való felelőssége keretében látja el a használati díjból származó bevétel és az útdíjból származó bevétel központi költségvetés felé történő elszámolásával összefüggő feladatokat.

A NÚSZ Zrt. a miniszterrel kötött éves szerződés keretében felelős az útdíjszedési rendszer működtetéséért és a bevételek beszedéséért.

Így végül a Kabinetirodán keresztül a NÚSZ Zrt. arról tájékoztatta a portálunkat, hogy e-útdíjból a 2024-es év első hat hónapjában 330 milliárd forint, míg a 2024-es évre vásárolt e-matricákból az év első hat hónapjában (a decemberi előértékesítéssel együtt) 95 milliárd forint folyt be a hazai költségvetésbe.

Kép: Economx.hu

Ha az egész 2024-es évet nézzük, akkor

  • a személygépjárművekre (3,5 tonna alatti járművek) történt e-matrica vásárlásokból valamivel több, mint 148 milliárd forint,
  • míg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után 656 milliárd forint bevétele volt az államnak,
  • ez egy év alatt 804 milliárd forintot jelent. 

Összehasonlításképpen, 2024 decemberében

egyetlen hónap alatt hozott össze az államháztartás 811 milliárd forintos hiányt. 

Egyébként 2023-hoz képest több mint 270 milliárd forinttal több bevételt generált a NÚSZ Zrt. Tavaly előtt az e-matrica-vásárlásokból mintegy 127,9 milliárd forint, a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználata után befizetett e-útdíjból pedig 404 milliárd forint realizálódott, ami összesen 531,9 milliárd forintot jelent, szemben a tavalyi 804 milliárddal. 

15,2 millió vásárlás

A NÚSZ Zrt. tájékoztatója szerint a 2023-as matricavásárlási adatokkal összehasonlítva az látható, hogy míg az éves országos és vármegyei e-matrica-vásárlások száma növekedett, előbbi közel 4, utóbbi mintegy 10 százalékkal, addig a havi és a heti pályamatricából kevesebbet vásárolt az utazóközönség 2024-ben. Előbbi esetében körülbelül 6, utóbbi esetében pedig mintegy 15 százalékos csökkenés mutatkozik.

Közölték, hogy tovább nőtt az e-matrica-vásárlások száma hazánkban, valamivel több, mint 15,2 millió darab úthasználati jogosultságot vettek a közlekedők, néhány százezer darabbal többet, mint 2023-ban, vagy 2022-ben.

Éves országos jogosultságból több mint 677 ezer, vármegyei matricából közel 2,9 millió, havi autópálya-matricából mintegy 2 millió, heti e-matricából közel 8 millió, a 2024. április 1-vel bevezetett napi matricából pedig kicsivel több, mint 1,6 millió darabot vásárolt az utazóközönség.

Kép: Economx.hu

Érdekes, hogy az idei költségvetési törvényben szereplő előirányzatok is egyelőre elmaradnak a tavalyi évben elért számoktól:

  • A megtett úttal arányos útdíjból 545 000 millió forintot,
  • míg az időalapú útdíjból 118 000 millió forintot remél a költségvetés,
  • ez összesen 663 milliárd forintot jelent.

Megnéztük azt is, hogy a büdzsé mit ír elő a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda számára.

Működési kiadás előirányzata:

  • a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások: 3 000 millió,
  • útdíj rendszerek működtetésével összefüggő átfolyó költségek és adók: 22 000 millió forint, 
  • útdíj rendszerek működtetésével összefüggő működési költségek: 37 000 millió forint

Működési bevétel előirányzata:

  • útdíj rendszerek működési bevételei: 59 000 millió forint.

Így azért elég jó üzlet az állam számára fenntartani a fizetős úthálózatot.