A fizetési kérelem bevezetése azt jelenti, hogy bármelyik bank ügyfele kaphat egy gombnyomással befizethető átutalási kérelmet.
Az MNB és a Giro reményei szerint a határidőt követően egyre több
- közműszolgáltató,
- állami szereplő
- és hatóság
küld majd fizetési kérelmet, amellyel megsprórolhatjuk a sorban állást a postán, nem kell számla- vagy kártyaadatok megadásával bíbelődni, vagy a csoportos beszedés automatikus pénzleemelésétől tartani.
Az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) 2020-as elindulása óta létezik a fizetési kérelem, amely egy olyan azonnali átutalást jelent, amelyet a kérelmet fogadó fél tud jóváhagyni. Akár a kérelemben megjelölt összeget is átírhatja a címzett (ha a küldő fél ezt engedélyezte), egy gombnyomással pedig a pénzt elküldheti a kérelem indítójának.
Mindezt legfeljebb 60 napon belül teheti meg, de a küldő fél ennél szorosabb határidőt is megjelölhet.
A kérelmet el is lehet utasítani, vagy az ügyfél egyszerűen figyelmen kívül is hagyhatja – írja a Portfolio, hozzátéve:
Az ügyfél oldalán a fizetési kérelem (tranzakciós szinten) díjmentes lesz.
Bár az adatok szerint egyre többen vannak, akik hajlandóak lennének a digitális utalásra, de valamiért a csekket még mindig papíron kapják meg.
Az MNB és az AFR-t működtető Giro számára a kezdetektől világos volt, hogy akkor terjedhet el ez a fajta megoldás széles körben Magyarországon, ha minden bank képes lesz fizetési kérelmet legalább fogadni, ám a számok azt mutatják, hogy még a tavalyi utolsó negyedévben látott ugrás utáni állapot után is nagyon alacsony az elterjedtség.