A Jutarnji List című horvát lap az Infostart beszámolója szerint arról cikkezett, hogy a szakértők egyrészt a gépkocsiforgalom irdatlan növekedésének a számlájára írják a már most tapasztalható jókora dugókat, de felelősek a helyzetért maguk a sofőrök is.
A rendelkezésre álló adatok szerint idén júniusban 586 917 járművel több használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában pedig 44 480 545 járművet regisztráltak, ami 4,3 millióval több, mint tavaly az első hat hónapban.
A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint Horvátország schengeni csatlakozása, az euró bevezetése, a közel-keleti háború és a görögországi hőség miatt a turisták felkapott autós úticéljává vált. Különösen igaz ez a németekre.
Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy az autópályákon kialakult forgalmi dugókért maguk a sofőrök is felelősek, akiknek vezetési stílusa miatt jönnek létre az úgynevezett fantomleállások vagy fantomtorlódások.
Ez történik például akkor, ha egy kamion az autópályán nagy forgalom mellett elkezd egy másik kamiont előzni, majd a mögötte haladó összes jármű fékezni kezd. De a túl nagy sebességgel közlekedő autósok is okoznak ilyen fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom 20 kilométer per órás sebességre csökken – hangsúlyozták.
Úgy vélték: sebességkorlátozásokat kellene bevezetni ebben az időszakban, az optimális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne.
Horvátország azt is már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren. Az új elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi a fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben. Így szabadon áramolhatna a forgalom, anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt. Ez azonban legkorábban 2026-ban áll működésbe.