Az ágazat tavalyi visszaeséséért egyebek között felelős:

  • a magyar agrárexport jelentős csökkenése,
  • az augusztus óta tartó szárazság (a kisvizes időszakokban a piac egy része elmenekült a folyamhajózástól a teljesen kiszámíthatatlan költségszerkezet miatt),
  • vasúti forgalom csökkenése a vegyiparban és az olajtermékeket illetően,
  • az új, nagy vasúti forgalmat generáló beruházások meg nem valósulása, 
  • az egész Európára jellemző vasútépítési nehézségek, 
  • a magas energiaárak miatti megemelkedett vasúti vontatási költségek, és pályakapacitási problémák.

Pekár János, Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) főtitkára a HelloVidék-nek nyilatkozva kiemelte:

a szállítmányozási ágazatban a 2021. és 2022. évek aranykora után tavaly már érezhető volt a lassulás.

 

  • A tengeri konténeres forgalom esetén az import oldalon általánosságban mintegy 15 százalékos, az export oldalon 25-30 százalékos volt a visszaesés, ennek következtében a tengeri fuvardíjak a tizedére estek vissza.
  • Az egy évvel ezelőtt vagyonokat kereső konténeres társaságok hajókat vontak ki a forgalomból, a harmadik negyedévtől negatív eredményeket mutattak fel, és elbocsátásokba kezdtek. 
  • A Selyemutas forgalom az első negyedévben gyakorlatilag teljesen leállt, utána is csak töredék forgalom érkezett.
  • A légiáruszállítási üzletág is lassult globálisan, és a Covid előtti szintre csökkentek a volumenek.

 

A szakember szerint

a szállítmányozó vállalatok döntő részének veszteségeket még nem kellett elkönyvelni, de a hatékonyság megtartása miatt több cégnél csökkenteni kellett a munkavállalói létszámot.

A jövedékiadó-emeléssel kapcsolatban Pekár János leszögezte: a közúti fuvarozás szinte minden költségeleme, a gázolaj, az útdíj, a munkabér, a jármű, a lízing, az alkatrészek és az igénybe vett szolgáltatások ára is folyamatosan növekszik.

A fuvarozói várakozások - fuvarfeladattól, áru- és járműtípustól függően 8-15 százalék közötti fuvardíjemelés körül alakulnak.

A szállítmányozók, akik folyamatosan a fuvaroztatók és a fuvarozók közötti „ütközőzónában” vannak, természetesen mindent megtesznek azért, hogy a költségnövekedést a legteljesebb mértékben elfogadják a megbízók, hiszen az eredményesség fenntartása az egész iparág közös érdeke.

A szakember 2024-el kapcsolatban azt mondta: 

ha a Magyarországon bejelentett beruházások mind realizálódnak, akkor óriási áruszállítási igény jelenik meg a piacon.

Töméntelen kapacitásigény keletkezik majd, és ezt a szállítmányozóknak kell kielégíteni.

Szakmai kapcsolatrendszerünket, hozzáértésünket, szervezési képességünket, beszerzési tudásunkat akkor tudjuk igazán kamatoztatni, ha arra nagy szükség van, és a 2024. év várhatóan egy ilyen esztendő lesz – tette hozzá.