Az Economx kutatása szerint az emberek 65 százaléka vesz idén is szaloncukrot karácsonyra. A Szamosnál mit tapasztalnak idén, változatlan a kereslet a termék iránt?
A szaloncukor az ünnepek elmaradatlan édessége, ezért a gyártók is kiemelt figyelmet fordítanak erre a termékre, mindenki próbál újabb ízekkel megjelenni a vevők felé. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a 2022-es évhez képest a kereslet kis mértékben ugyan, de csökkent. Átlagosan egy kilogramm szaloncukrot vásárol egy magyar háztartás évente.
A fentebb említett 65 százalék nagy része viszont azt nyilatkozta, hogy csak maximum 2 ezer forintot hajlandó költeni egy doboz/csomag szaloncukorra. Mennyire esik egybe ez a Szamos elképzeléseivel?
Így van, általánosan elmondható, hogy átlagban 2 ezer forint költenek ajándékozásra a vásárlók. Ugyanakkor minőségi alapanyagokból készített szaloncukrot – a jelenlegi alapanyagárakat nézve – nehéz ebbe az árkategóriába besorolni, ráadásul figyelembe kell venni a csomagolóanyag költségeket is, amelyek az idei évben 30 százalékkal emelkedtek. Mi is próbálunk olyan összeállításokat készíteni, amely találkozik a vevői igényekkel, így kisebb, díszdobozos szaloncukraink 2500 forintos árszinten mozognak.
Mit gondol, értik ezt a folyamatot a vásárlók?
Azt tapasztaljuk, hogy a vevők sokkal tudatosabban vásárolnak, és inkább kevesebbet vesznek, de azt a minőségi termékekből. Tudják, hogy az olcsó, tömeg-gyártott szaloncukor cukormasszából, és ízesített aromákból áll, valamint többféle tartósítószert tartalmaznak. A Szamosnál viszont mi egy dologból nem engedünk, a minőségi alapanyagok felhasználása a legfontosabb szempont. Nem fogjuk kicserélni olcsóbb alapanyagokra az édességek összetevőit, még ha ez egy egyszerű megoldásnak is tűnne. Hiszünk abban, hogy a vevők ezt meghálálják. A minőségi, prémium szaloncukor nem tartalmaz hozzáadott mesterséges tartósítószert. Ugyanakkor egyre népszerűbbek az üzletláncok sajátmárkás termékei. A Szamos által gyártott szaloncukorral is találkozhatnak nagy nemzetközi láncokban, mint saját márkás termék, alacsonyabb árkategóriában.
Milyen áremelést kellett eszközölni idén karácsonykor a vállalatnak?
Átlagban 10 százalékos áremelést voltunk kénytelenek eszközölni, de vannak olyan termékek, ahol magasabb, 15-20 százalékos emelést hajtottunk végre az alapanyag-költségek drasztikus növekedése miatt.
Mely alapanyagok drágultak a legjobban és mennyivel?
Elsősorban a cukor, kakaó, csokoládé, dió drágulása a legmeghatározóbb, 40-50 százalékkal emelkedtek az árak. Igazából minden alapvető alapanyag beszerzési ára emelkedett, ami nélkül nem készíthető minőségi szaloncukor és édesség.
Melyik a legkelendőbb íz a szaloncukor kínálatot illetően?
Továbbra is a zselés szaloncukrok a vásárlók nagy kedvencei, de mellette népszerű a kókuszos, a karamellás, a marcipános, csokoládés, pisztáciás is.
És mi a helyzet a világszerte híres Szamos marcipán ízzel?
Idén 19 féle ízű szaloncukor található meg a Szamos kínálatában, de tény, hogy rettentő népszerű a natúr marcipán és a töltött marcipános szaloncukor egyaránt. A dobogóról nem lehet letaszítani az örök kedvencet, a zselés szaloncukrot, amely ebben az évben elnyerte a legjobb zselés szaloncukor díjat. Népszerű íz lett továbbá az elmúlt években az édes-sós ízpárosítású, karamellás ízjegyek. Ugyanakkor rendkívüli módon szeretik a sütemény ízű szaloncukrainkat is. Az idei évben öt új ízzel készültünk, így megtalálható kínálatunkban a mézeskalácsos, a mogyorókrémes, a sós-karamellás, a málnás és a dobos ízű szaloncukor is.
Ebben az időszakban minden bizonnyal óriási mennyiség kell alapanyagokból. Hány kiló/tonna mákot, diót kell a bejglikhez, süteményekhez a vállalatnak megvásárolni ahhoz, hogy az ünnepi időszakra elég legyen?
Nagyságrendileg 4 tonna mák és 8 tonna dió felhasználásával készültek el a karácsonyi édességek a Szamosnál.
Milyen beszerzési áron jutnak hozzá, annak függvényében, hogy a dióért 3-3500, a mákért kb. 2 ezer forintot fizet a lakosság kilónként?
A Szamos csak magyar termelőktől vásárolja a legjobb minőségi alapanyagot. Mint nagy felvásárló, a lakossági ár alatt tudjuk beszerezni az alapanyagokat. Ebből pedig rengeteg kell, hiszen a karácsonyi szezonra több, mint 60 ezer rúd bejglit készítünk.
Mi volt az idei esztendőben a legnagyobb kihívás, amellyel szembe kellett néznie a szektornak?
Mindenképpen az alapanyagok-, illetve a csomagolóanyagok árainak drasztikus emelkedése okozta a legnagyobb kihívást. Ezenkívül a rekordnagyságú infláció miatt pedig a munkavállalók bérének növelése és a munkahelyek megtartása szintén nehéz terhet jelentett a cégcsoportnak.
A tavalyi nagy energiaár-emelkedés okozta többletköltség után sikerült stabilizálni az iparág nehézségeit?
A korábbi nagyon magas és hektikusan mozgó energiaárak stabilizálódni látszanak, és azt tapasztaljuk, hogy észszerű keretek között lehet szerződést kötni az energiaszolgáltatókkal, ezen a területen tehát van előrelépés és további okunk a reménykedésre. A Szamos 21 cukrászdát működtett, így a legnagyobb költségteher mindenképpen a rezsi. Eddig is tudatosan odafigyeltünk az energiafelhasználásunkra, de a termékkörünkből fakadóan rengeteg hűtő és egyéb elektronikai eszköz működik az üzletekben. Most még az eddigieknél is jobban odafigyelünk az energiafelhasználásra, mindenhol LED izzókra cseréltük a világítást, a feleslegesen járó hűtőket lekapcsoljuk. Igyekszünk jobban megszervezni a termelést, a raktározást és a logisztikát is. Ma már kevesebb terméket raktározunk be.
Mennyi szaloncukrot ad el a cég egy karácsonyi szezon alatt? Mi lesz azzal, amit nem tudnak eladni ünnepek előtt?
A Szamos megközelítőleg 200 tonna szaloncukrot gyárt egy évben. Általában a megfelelő tervezés miatt nem szokott nagy mennyiségben megmaradni a termékből. Ami megmaradt, azt kedvezménnyel tudja megvásárolni a vevő a januári időszakban. A Magyar Édességgyártók Szövetségének tájékoztatása szerint Magyarországon egyébként évente közel 3500 tonna szaloncukrot vásárolnak a fogyasztók.
Körülbelül mekkora bevételt generál az ünnepi időszak a cégnek és ez hány százalékát teszi ki az éves bevételnek, illetve forgalomnak?
A cégcsoport éves bevételének egyharmadát teszi ki az ünnepi időszak forgalma.