Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében arról írt, hogy Horvátország nem megbízható tranzitország az olajszállításban.

A tárcavezető bejegyzésében felidézte, hogy másfél hete fordultak Szlovákiával közösen az Európai Bizottsághoz amiatt, hogy Ukrajna letiltotta a két ország biztonságos ellátásához szükséges olajszállítások egy részét.

Tegnap a Bizottság alelnöke, a lett Valdis Dombrovskis levelet küldött szlovák kollégámnak és nekem. Ebben leírta, hogy Ukrajna nem veszélyezteti sem Magyarország, sem pedig Szlovákia ellátását, különben is ott van egy másik vezeték Horvátországon keresztül, használjuk azt

– írta a miniszter, aki mindezt botránynak tartja.

Szijjártó Péter szerint az alelnök levele újra azt bizonyítja, hogy az ukránok bármit megengedhetnek maguknak uniós tagállamokkal szemben, főleg ha azok békepártiak és nem szállítanak fegyvereket.

A külügyminiszter a horvátokról azt írta, hogy „nyilvánvalóan véletlen egybeesés, hogy a horvát miniszterelnök tegnapelőtt levelet írt az Európai Bizottság elnökének, amiben a Horvátországon keresztül húzódó olajvezetéket reklámozza”. Ez a két levél azt erősíti meg, hogy egy Brüsszelből összehangolt akcióról van szó, emellett pedig van egy másik nagy baj is a horvát opcióval.

Horvátország egyszerűen nem megbízható tranzitország. Nem megbízható, mert a piaci átlagos értékek ötszörösére emelték az olaj tranzitdíját a háború kitörése óta. Nem megbízható, mert lehetetlenné tették a Mol számára, hogy hosszú távra kössenek le szállítási kapacitásokat. Nem megbízható, mert a vezeték kapacitásnöveléséhez szükséges beruházásokat nem végezték el, a maximális kapacitásról pedig soha senki által nem bizonyított adatokat adnak

– írta Szijjártó Péter.

A Nacional.hr portál megkeresésére közben a JANAF azt közölte, hogy a MOL a JANAF Magyarországra irányuló kőolajszállító-kapacitásának hosszú távú bérlője, jelenleg évi 2,2 millió tonna olajat tud fogadni onnan, azonban gond nélkül tudnának olyan mennyiségű olajat is szállítani, amely teljes mértékben kielégíti a MOL igényeit. 

A JANAF a DRA polimerek alkalmazásával további 14,3 millió tonna vezetékkapacitást tudna biztosítani a magyar határig évente.

Hetek óta tart a huzavona

Ukrajna júniusban szigorította az orosz Lukoil elleni szankciókat, ezzel lényegében azt akarták elérni, hogy a Lukoil ne használhassa Ukrajnát tranzitországként. Ennek következtében Magyarország és Szlovákia felé az üzemszerű mennyiségnél kevesebb orosz olaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője úgy reagált a történtekre, hogy a tranzit megszakadása válsághelyzetként értékelhető, nincs sok esély a tárgyalásos rendezésre, mivel egyértelműen politikai célú döntés született.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt pénteki Kormányinfón arról beszélt, hogy amennyiben a jelenlegi helyzet nem változik, akkor üzemanyaghiány alakulhat ki. A miniszter szerint szeptemberig megoldást kell találni erre a helyzetre.

Fitch: tényleg veszélybe kerülhet Magyarország olajellátása

Nem látszik, hogy gyorsan rendeződne az ukrán-magyar-szlovák olajtranzit-ügy. A szankcionált Lukoil azonban túl nagy beszállító ahhoz, hogy a jelenlegi átmeneti megoldás tartós maradhasson. Az EU is beszállna a rendezésbe, bár ellátási gondok szerintük nincsenek.