Nyakunkon a nyaralószezon, ami azt jelenti, hogy pillanatokon belül számtalan magyar megindul a tengerpartok felé. A szokásos célpontok közül Szlovénia egyre népszerűbb a hazai lakosság körében, és ez a számokon is látszik. A szlovén kormányzati portál szerint a szomszéd ország 2023-ban több mint hatmillió látogatót vonzott, és mintegy 16 millió vendégéjszakát regisztráltak minden piacon.
A magyar turisták 2023-ban 566 217 vendégéjszakát generáltak, ami az összes külföldi vendégéjszaka közel 5 százaléka, ezzel a hetedik helyen álltunk a külföldi piacok között.
A magyar utazók 2023-ban 14,1 százalékkal több vendégéjszakát jelentettek 2019-hez képest, ami egyértelműen rávilágít a szlovéniai látogatások folyamatos növekedési tendenciájára.
Nemcsak a tengerpartot imádjuk
Tavaly a magyar turisták által legtöbbet eltöltött vendégéjszakák száma a következő településeken volt:
- Piran;
- Bled;
- Bohinj;
- Ljubljana;
- Kranjska Gora;
- Koper;
- Bovec.
A vendégéjszakák közel fele a hegyvidéki településeken (48 százalék) keletkezett, ezt követik a tengerparti települések (32 százalék) és a főváros, Ljubljana (11 százalék). Ez arra utal, hogy az aktív természeti üdülés (túrázás, síelés, vízi sportok, tenger és tengerpart) és a főváros, Ljubljana kerül elsősorban a fókuszba.
„Mint már említettük, 2023-ban a külföldi vendégéjszakák közel 5 százalékát a magyar turisták tették ki. Bár nem rendelkezünk konkrét adatokkal arról, hogy a magyar turisták pontosan mennyivel járulnak hozzá a szlovén GDP-hez, a szlovéniai külföldi turistákra vonatkozó szélesebb körű történelmi adatok alapján betekintést tudunk nyújtani. A magyarokat, a többi külföldi látogatóhoz hasonlóan, elsősorban a természet szépségei, a személyes biztonság és a szabadidős tevékenységei vonzzák Szlovéniába” – mondta az Economxnek Mitja Znidarsic.
A LifeClass cégcsoport marketing és értékesítési ügyvezető igazgatója arról is beszámolt, hogy a felmérések szerint a magyarok látogatási motivációi legfőképpen három pillérre épülnek:,
- természeti látnivalók (87 százalékuk nagyon fontos vagy fontos indítéknak tartja);
- a személyes biztonság (77 százalék);
- valamint a szabadidős tevékenységek elérhetősége (75 százalék).
Majdnem 200 eurót költünk naponta
Mitja Znidarsic azt is elmondta, hogy
a szállodákban megszálló külföldi turisták átlagos napi kiadása országos szinten körülbelül 187 euró.
Ez a kiadás ősszel a legmagasabb, 214 euró/nap, és télen a legalacsonyabb, 172 euró/nap.
Kiemelte, hogy a személyes tapasztalatok, valamint a barátok és a családtagok ajánlásai döntő szerepet játszanak a szlovéniai látogatásról szóló döntés meghozatalában. Tavasszal és ősszel a média, köztük a közösségi média és az utazási honlapok is jelentős szerepet játszanak.
Egyre közelebb a GDP-célhoz
Az értékesítési igazgató szerint bár a magyar turistáknak a teljes idegenforgalmi ágazaton belüli konkrét százalékos aránya nem áll rendelkezésre, ezek a tendenciák arra utalnak, hogy a magyarok a többi külföldi turistához hasonlóan viselkednek, és költéseik, valamint Szlovénia fő jellemzőinek vonzása révén jelentősen hozzájárulnak az idegenforgalmi gazdasághoz.
„A Banka Slovenije (a Szlovén Köztársaság központi bankja) szerint az utazási export értéke, amely a külföldi turizmusból származó beáramlást jelenti, tavaly először haladta meg a 3 milliárd eurót.
Ezzel egy lépéssel közelebb kerültünk a turizmusfejlesztési stratégiában kitűzött cél eléréséhez, amely szerint az utazási export értéke 2028-ra eléri a 3,9 milliárd eurót.
A stratégia nem mennyiségi, hanem minőségi célokra összpontosít, azaz a szlovén turizmus minőségének, versenyképességének és fenntarthatóságának javítására. A Szlovén Idegenforgalmi Hivatal szerint a turizmus teljes hozzájárulása az ország GDP-jéhez (2022-ben) 9,2 százalék” – közölte lapunkkal Mitja Znidarsic.
Magyar nyelvű oktatás az alkalmazottaknak
Azt is megtudtuk, hogy a magyarokat különösen érdekli a kulturális és történelmi helyszínek felfedezése, és szívesen vesznek részt helyi kulturális élményekben. A termálfürdők és a wellness gazdag hagyományai miatt a magyar turisták nagymértékben érdeklődnek a gyógy- és wellness szolgáltatások iránt, és az ilyen szolgáltatásokat kínáló úti célok jobban vonzzák őket. Keresik továbbá a szabadidő természetben való eltöltésének lehetőségeit (túrázás, kerékpározás).
A LifeClass Hotels & Spa értékesítési igazgatója szerint bennünket elsősorban a tenger és a strandok vonzanak, például feléjük, Portorozba – különösen nyáron. Sok látogató értékeli a gyógyturizmus, a termál- és wellness-szolgáltatások egyedülálló kombinációját, mindezt kényelmes helyen, az Adriai-tenger partján.
A Mitja Znidarsic-csal folytatott beszélgetésünk során a vezető azt is elárulta, hogy
annyi magyar utazik Portorozba, hogy az ő szállodaláncuknál már tervezik az alkalmazottak magyar nyelvű oktatását.
A vállalaton belül egyébként is rendszeresen szerveznek nyelvtanfolyamokat az alkalmazottaknak, a magyar turisták növekvő jelenléte miatt azonban a jövőben mindenképpen fontosnak tartják, hogy saját nyelvükön tudjanak kommunikálni a vendégekkel. Így ha minden a tervek szerint alakul, nemsokára magyarul kérhetünk kávét a reggelihez, vagy egy koktélt a mederencepartra.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!