lengyel kormány támogatást kér Pedro Sanchez miniszterelnök kabinetjében a spanyol nagysebességű vonatgyártó vállalat átvételéhez –értesült a Business Insider lengyel oldala. A portál forrásai szerint a lengyel vezetés komolyan gondolja az ügyletet, és egy, az lengyel államkincstár által közvetlenül vagy közvetve ellenőrzött szervezet lehet a befektető.

A varsói vezetés már korábban elhatározta, hogy nagysebességű vasút építésébe kezd. A projektet a Centralny Port Komunikacyjny (CPK) vállalat fogja megvalósítani, és a tervezett hálózat nemcsak a fővárost köti majd össze a Baranówba tervezett repülőtérrel, hanem olyan fontos metropoliszokat is, mint Lódz, Poznan és Wroclaw.

Az egyetlen probléma az, hogy nincs olyan nemzeti gyártójuk, amely nagysebességű gördülőállományt tudna szállítani. Európában a francia Alstom, a német Siemens, a japán Hitachi és a spanyol Talgo szakosodott erre a területre.

Orbánra mutogatva kosarazták ki a magyarokat, hamarosan a bíróságnál pattoghat a labda

A spanyol Talgo vonatgyártó megszerzésére összeállt magyar konzorcium, úgy tűnik, hajlandó küzdeni az üzletért.

Ez utóbbival a nagysebességű vonatok gyártásáról három hete írt alá együttműködési megállapodást az állami tulajdonú Lengyel Fejlesztési Alap által ellenőrzött, bydgoszczi székhelyű Pesa.

A Business Insider Polska értesülései szerint Donald Tusk kormánya támogatja, hogy ennél is továbbmenjenek és megvásárolják a Talgo-t.

Valóban felmerült az az ötlet, hogy egy, az államkincstár által közvetlenül vagy közvetve ellenőrzött vállalat átvegye a spanyol nagysebességű vonatgyártó vállalatot. Bár a Talgo egy magáncég, fontos szerepet játszik a spanyolországi gördülőállomány-gyártásban, ezért 

a spanyol kormány támogatását kérjük egy esetleges felvásárláshoz. Még Pedro Sánchez miniszterelnökkel is folytak megbeszélések a témában

– árulta el egy kormányközeli forrás.

Donald Tusk és Pedro Sánchez 2019-ben
Kép: Getty Images / Jesús Hellín

Az ügylet kulcsa azonban nyilvánvalóan az lesz, hogy a spanyol tőzsdén jegyzett vállalat részvényeseit meggyőzzék az eladásról.

A Talgo iránt a legnagyobb érdeklődést eddig a magyar Ganz-Mávag konzorciuma mutatta. Márciusban tettek 619 millió eurós nyilvános vételi ajánlatot a Talgo összes részvényére. 

Az üzletet azonban a spanyol hatóságok biztonsági kockázatokra hivatkozva megakadályozták. Sajtóinformációk szerint a nemzetbiztonsági szolgálat áll a vétó mögött, amely a magyar csoport orosz kapcsolatára hívta fel a madridi kormány figyelmét.

A spanyol nemzetbiztonság torpedózhatta meg a milliárdos magyar vasútüzletet

A Talgo felvásárlását megakadályozó spanyol vétó miatt a Ganz-Mávag jogi lépéseket tesz

A Ganz-Mávag a vétóra reagálva bejelentette, hogy uniós szinten is jogi lépéseket tesz a döntéssel kapcsolatban. Az Európai Bizottság azonban nem látott problémát a madridi döntésben, mondván: a tagállamok biztonsági okokból korlátozhatják az egységes piaci szabadságjogokat.