Véletlen szerencse vagy kapitalista trükk az NFL és Taylor Swift márkacseréje?
Taylor Swift elment egy focimeccsre, amiből az lett, hogy két amerikai megabrand egymást reklámozta, s ez több százmillió nézőt, új hirdetőket és fogyasztó rajongót hozott. Az amerikai sajtó azonban úgy véli, ez egy dollármilliókról szóló, gondosan becsomagolt marketingfogás.
Az amerikai Federal Reserve még nyáron jelentette be, hogy Taylor Swift turnéja elképesztő módon járult hozzá a turizmus fellendüléséhez, s ezt több amerikai város is megerősítette. Ezzel kapcsolatban a QuestionPro piackutató cég úgy becsülte, hogy zenei körútja 5 milliárd dollárral növelheti a világgazdaságot.
Visszahozta a pandémia-apátiából a turizmust
Annak ellenére, hogy a régióban összességében lassul a turizmus élénkülése, a jelentés kiemelte, hogy a világjárvány kitörése óta Philadelphiában a május volt a legerősebb hónap a szállodák bevételének szempontjából, s ez a városban tartott Taylor Swift koncertekre érkező vendégek beáramlásának köszönhető . A CBS News szerint a chicagói turisztikai és kongresszusi iroda is a nyár folyamán számolt be arról, hogy a város rekordot döntött a szállásfoglalások terén, ennek pedig elsődleges oka Taylor Swift három teltházas show-ja. Cincinnati vezetősége pedig úgy nyilatkozott, hogy
a város szállodái egy nap alatt 2,6 millió dollárt termeltek, amikor a sztár náluk lépett fel.
A Swift által okozott gazdasági hatás megdöbbentő: a rajongók messziről utaznak, hogy részt vegyenek koncertjein, megtöltve ezzel a szállodákat, éttermeket és helyi nevezetességeket.
Keresztpromó a stadionban
Van azonban olyan eset is, amikor egy konkrét vállalkozás számait tolta fel az űrbe az énekesnő, így járt például az NFL csapat, Kansas City Chiefs is. A hírek szerint Swift és a kansasiek játékosa, Travic Kelce mostanában sűrűn találkozgatnak, ennek következtében az énekes gyakran kilátogat a Chiefs meccseire. A románc ezen vonatkozása persze nem nagyon érdekel minket, van azonban ennek a kapcsolatnak egy olyan vetülete, amely mellett nem mehetünk el szó nélkül.
Egyes összeesküvés elméletek szerint ugyanis ez a szerelmi szál nem más, mint egy reklámfogás, mert
a Kansas marketingosztálya felismerte a Swiftben rejlő gazdasági potenciált.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.
A csapat ugyanis szeretné rajongói – ezáltal fogyasztói – bázisát a fiatal női közönséggel növelni, kvázi az énekesnő jelenlétével szeretnének bekebelezni egy újabb piacot. A foci-zene házasítása viszont nem pusztán az NFL-nek lenne jó, hiszen Swift is nyerhet magának egy újabb rajongói közösséget a foci szurkolók által, így növelhetné eddig sem kicsi birodalmát az USA-ban. Minden egyes rajongó újabb dollárokat jelent a felek zsebében, s ha igazi a szerelem, ha csak PR-fogás, az amerikai sajtó most azon pörög megállás nélkül, hogy mennyi plusz pénzt hozhat a konyhára ez a szerelem.
A New York Jets elleni meccsen Swift gondoskodott arról, hogy díszes társaságban mutogassa a kamera: mellette ült többek közt Ryan Reynolds, Blake Lively és Hugh Jackmann is.
„Ez egy kulturális jelenség, egy kapitalista, szórakoztató látvány. Taylor Swift kölcsönadja a márkáját az NFL-nek és fordítva”
– mondta a VOX-nak Andrew Brandt, a Green Bay Packers korábbi ügyvezetője. A meccs alatti szünetekben ugyanis 17 olyan reklám volt, melyben az énekesnő koncertjeit promótálták, s az amerikai szaksajtó erről úgy fogalmazott, hogy az egész este olyan volt, mintha a mind-mind kapitalista Swift, az NFL, a tv-csatornák és a reklámozó cégek belefulladtak volna a marketingpillanatba, megfeledkezve arról, hogy azért mégiscsak egy focimeccs zajlik a pályán.
Felrobbant a közösségi média
Még rögtön a meccs utáni éjszakán, az NFL a szokásos focis háttérképeit olyan képekre cserélte, melyeken Taylor Swift meccs közbeni érzelmi reakcióit mutatja, és az Instagramon is hasonlóan cselekedett. A liga ugyanígy tett a hírfolyamában is, a különböző social platformokon Swift-témájú videókat tett közzé, remélve, hogy a Grammy-díjas énekesnő jelenléte kifizetődő lesz.
Ian Trombetta, az NFL közösségi, influencer- és tartalommarketingért felelős vezető alelnöke elmondta, hogy ezek a videók rekordnézettséget hoztak a liga közösségi oldalain. „Az elmúlt héten közel 200 millió megtekintést láthatunk a Travishez és Taylorhoz kapcsolódó tartalmakon” – mondta. A meccset közvetítő NBC elérte a 29 milliós nézőszámot, ez egy 2 milliós nézőszám növekedést jelent.
Kereskedelmi bravúr a köbön
Amit mindenki ki akar hozni ebből az egészből, az a még több hírnév és a még több pénz, akár szükségük van rá, akár nem. Nem titok, hogy az NFL-nek komoly kereskedelmi törekvései vannak. A liga 12 milliárd dollárt kaszált 2022-ben, nem is beszélve arról, hogy a tv csatornáknak, a kereskedőknek, sőt a hirdetőknek is pénzt generáltak.
A Swift-projekt is egy kereskedelmi vállalkozás, a Fed szerint olyan, mintha egy önálló gazdasági megaegység lenne az Egyesült Államokon belül.
Ennek ismeretében logikus, hogy a két gigavállalkozás megtalálja a közös utat egy olyan eseményen, amely több száz millió embert érint szerte a világon. Hiszen vannak Swift-rajongók, akik szeretik a futballt, és fordítva, és ez a két önálló gazdasági entitás hozzáférhet olyan demográfiai lehetőségekhez, amelyeket még nem ural, így piaci részesedést szereznek ott, ahol sokan azt hitték, hogy nem lehet.
Hogy a Traivis-Taylor románc valós érzelmeken alapul-e, nem dolga kideríteni a sajtónak, ám ha igaz, akkor ez egy isten adta ajándék, ami az NFL ölébe hullott, erről ugyanis csak álmodhattak a marketing osztályon. Ők pedig most köszönik szépen, fogják Swift rajongóit, és focival kapcsolatos edukatív videókkal bombázzák őket, miközben dollárjelek villódznak szemük előtt.
A jelenség fenntartása azonban a tv társaságoktól is függ: nem mindegy ugyanis mennyit mutogatják az énekesnőt a lelátón, milyen hírességekkel veszi körül magát, felveszi- e a tv-s meccsre a Chiefs mezét. Nem mintha az NFL eddig nézettségi gondokkal küzdött volna, hiszen tavaly a 100 legnézettebb tv műsorból 82 NFL meccs-közvetítés volt Amerikában.
Ez nem más, mint sportmosás?
Azt már tudjuk, hogy az arab focimánia mögött sportmosás húzódhat meg, de egyes amerikai újságírók úgy vélik, hogy Swiftet is erre használja a liga. Hiszen az NFL-en belül számos olyan játékos van, aki nemi erőszak gyanújába keveredett, családon belüli erőszak miatt került bíróság elé, lövöldözött vagy bűnszervezethez csatlakozott. Az amerikai sajtó egy része felvetette, a szőke, kedves és helyes Taylor Swift tökéletes arca lehet az amerikai foci brandjének, és sikerülhet visszaszerezni azon női rajongókat, akik a játékosok erőszakos cselekedetei miatt elfordultak ettől a sporttól. És minden egyes visszaszerzett vagy most bekapcsolódó szurkoló újabb és újabb dollárt jelent a kasszában, mert tv-t néz, jegyet vesz, mezt vásárol. És egész Amerika erről szól: vásárolj!
Mágia Manchesterben: megőrülnek a marketingvezetők, ha a Uniteddel tárgyalnak
A pályán egy évtizede bukdácsolnak, a kereskedelmi részleg viszont sikert sikerre halmoz. Míg a szurkolók megállás nélkül bosszankodnak az eredmények miatt, a marketingesek minden nap boldogan mennek haza. Bővebben−−−>