Tény, hogy nincsenek könnyű helyzetben a termelők, az elmúlt évek nehezek voltak a magyar tejágazat számára, egyik válságból a másikba esett át a szektor, ami mostanra ráadásul felemésztették a feldolgozók tartalékait.

Ebben a rendkívül energiaigényes ágazatban

Az Agrárszektor idézi Koller Attilát, a Tej Terméktanács társelnöke nemrégiben azt mondta:

az ágazat költségei egy év alatt megduplázódtak, és amikor ezt be kellett építeni a termékek árába, az egy drámai mértékű fogyasztáscsökkenéssel járt.

A tejtermékek hazai feldolgozók általi belföldi értékesítésére vonatkozó AKI statisztika szerint 2023. évben a főbb tejtermékek közül

  • egyedül a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej és a natúr joghurt értékesítése növekedett,
  • míg a trappista sajtnál az előző évi, kis mértékben emelkedett értékesítési adatot sikerült megtartani;
  • egyes tejtermék kategóriákban ugyanakkor 2022-ről 2023-ra jelentősen csökkent a tejfeldolgozók belföldi értékesítése (vaj 9, vajkrém 14, tehéntúró 6, ömlesztett sajt 11, tejföl 5 százalékkal). 
Nem tudni, pontosan mi állhat a tejdrágulás hátterében. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a feldolgozók próbálták érvényesíteni a korábbi veszteségeik csökkentése céljából magas változási árat

- közölte Raskó György agrárközgazdász.

Mint mondta, látni, hogy

teljesen megdöbbenti a vásárlókat ez az árszint, ami biztosan visszaveti a fogyasztást.

Hozzátette: a feldolgozott termékek árszintje nem igazán változott, mert abban van import lehetőség, tehát simán lehet sajtot, egyéb habosított joghurtot, miegymást behozni. Ott a környező piaci beszerzési árak eléggé kontrollon tartják a hazait. A folyadéktejet viszont olyan messziről nem hozzák be, ott látszik egy áremelési törekvés. 

Az adatok azt mutatják, hogy

  • tavaly jelentősen, 13 százalékkal nőtt sajtimportunk, a két fő beszállító Németország és Lengyelország volt;
  • alacsony bázisról, de tavaly 45 százalék fölött nőtt a dobozos tejimportunk is, ezek a tejek Csehországból és Szlovákiából érkeznek;
  • idén az év első két hónapjának adatai szerint folytatódtak kedvezőtlen tendenciák: a sajtimport 18, a fogyasztói tejimport 32 százalékkal nőtt. Mindez pedig a boltokban is meglátszik, tapasztalatok szerint a német tej fele annyiba kerül, mint a magyar.

Jelenlegi árak szerint sokak nagy kedvence, a Magyarországon gyártott trappista sajt az alábbi árakon érhető el a boltokban:

  • az Auchanban 1990-2100 forint egy kilogramm,
  • a Tescoban 2390 és 2850 forint között mozognak az árak,
  • míg a Sparban nagyjából ugyanazon az áron kapható trappista, mint a Tescoban;
  • ha valaki kézműves sajtot szeretne fogyasztani, belenyúlhat a zsebébe, hiszen a Kifli.hu-n akciósan 1685 forintba kerül bő 200 gramm - tehát egy kiló több, mint 8 ezer forint.

A 2,8%-os hazai tej

  • az Auchanban 269 és 589 forint között érhető el,
  • a Tescoban 269 és 549 forint között,
  • a Sparban pedig szintén ezekkel az árakkal találkozhatunk.

A magyar félzsíros túró (250 grammos kiszerelésben)

  • a Tescoban 680 és 940 forint között van, 
  • az Auchanban 398 forinttól 940 forintig mennek az árak,
  • a Sparban pedig szintén ilyen árakkal találkozhatunk.