Tíz-húsz évvel ezelőtt még sokszor intette a középkorú és idősebb korosztály óvatosságra a fiatalabbakat (is) a tetoválásokkal kapcsolatban. „Ellehetetleníti a szakmai előrejutást és a karrierépítést, tetováltan lehetetlen magasabb pozícióba kerülni, pláne ha kitakarhatatlan helyen van” – mondogatták.
Félelmeiknek akkor még kétségtelenül volt alapjuk. Több cég is afféle alapvető dress code-tételként kezelte, hogy a munkavállalóik nem lehetnek kivarrva, ahogy a hagyományos fülbevalótól eltérő testékszereket sem kedvelték. A szakértő szerint azonban mára változott a helyzet.
Általánosságban véve már nem számít negatív billognak, ha egy álláskeresőnek tetoválása van. Persze akadnak még nagyon konzervatív cégek, ahol a nemzetközi policy alapján nem megengedett, de nem ez a jellemző hozzáállás
– nyilatkozta a Napi.hu-nak Pethő Anikó, az Aarenson Consulting fejvadász és munkaerő-közvetítő cég alapítója.
Luxus elvárás a tetoválás hiánya
A statisztikai adatok is rávilágítanak arra, miért is voltak kénytelenek lazítani a cégek a szabályaikon ezen a téren. Az Ipsos 2016-os felmérése alapján már akkor is az amerikaiaknak mintegy 30 százalékának, az európai felnőtteknek pedig 14 százalékának volt legalább egy tetoválása. Globális szinten 225 millió főre becsülték a tetováltak számát.
A tetoválás pedig azóta sem lett kevésbé népszerű. Mára legalább egy mintát varratott magára
- Olaszország lakosságának 48 százaléka,
- Svédország lakosságának 47 százaléka,
- az Egyesült Államok lakosságának 46 százaléka,
- Ausztrália lakosságának 43 százaléka,
- Argentína lakosságának 43 százaléka,
- Spanyolország lakosságának 42 százaléka,
- Dánia lakosságának 41 százaléka,
- Egyesült Királyság lakosságának 40 százaléka,
- Brazília lakosságának 37 százaléka,
- Franciaország lakosságának 36 százaléka,
- Németország lakosságának 36 százaléka és
- Görögország lakosságának 35 százaléka.
Pethő Anikó is kiemelte, „anno több negatív sztereotípia kötődött a tetováláshoz, ma már ez felemelkedett a mainstream kategóriába már nem vált ki egyértelmű megdöbbenést”. A munkaerőhiánnyal küzdő cégek, munkaadók számára pedig
rendkívüli luxus lenne egy tehetséges, rátermett minden szempontból ideális jelöltet kizárni a jelentkezési folyamatból csupán azért, mert tetoválása van.
A multik mutatják az irányt
A szakértő beismerte, vannak még olyan pozíciók, amelyek betöltésénél kritérium, hogy a diszkréció, a visszafogottság megjelenjen a külsőségekben is. Feltétel, hogy az alkalmazott harmonikus képet közvetítsen a cégről, a márkáról vagy éppen a szolgáltatásról. Elvárás lehet ez például ügyfélszolgálatokon vagy a luxustermékek piacán.
Előfordult már, hogy egy neves nemzetközi ügyvédiiroda-hálózat kérése kifejezetten a visszafogott, ápolt megjelenés volt, amely nélkülöz piercinget és tetoválást egyaránt. Ez azonban rendre inkább már a folyamat elején tudatosított kritérium, amire mi is figyelünk a szűrésnél
– mondta.
Hozzátette, mivel „a nemzetközi cégek aránya rendkívül magas itthon, így ez erőteljesen befolyásolja a munkakörnyezet rugalmasságát és befogadási potenciálját is, mert magunkhoz a nemzetközi viszonyokhoz hasonlítanak, nem a mikrokörnyezethez”.
A multik márpedig elég egyértelműen a tetoválásokkal kapcsolatos tabuk felszámolása mellett tették le a voksukat az elmúlt időszakban. A Disney, a UPS, a brit Virgin Atlantic légitársaság is jelezte, immár nem várják el az alkalmazottaktól, hogy eltakarják tetoválásaikat.
„A tetoválás fontos az embereknek, a személyiségük része. Mi pedig azt akarjuk, hogy azt érezzék, önmaguk lehetnek a munkahelyükön is” – magyarázta Christopher Bartlett, a UPS munkaügyi elnökhelyettese.
Önéletrajzban érdemes mutatni?
Pethő Anikó szerint az álláskeresők a kirakatba semmiképp ne tegyék be a tetoválásukat vagy a piercingjüket, mert ez magánügy. Bár kínosan takargatni sem kell ezeket.
„Nagyon sok pozíciónál semleges a megítélése, a munkára, ügyfélre, környezetre semmilyen hatással nincs, inkább az emberek egymás közötti megítélését befolyásolja tudatosan vagy tudattalanul”
– mondta.
Hozzátette adott pozícióknál akár még pozitívum is lehet, hogy a jelentkező felvállalja önmagát, és szeretné megmutatni a személyiségét a külvilágnak. Persze ehhez az is kell, hogy ez összhangban legyen a vállalati célokkal és magával a munkakörrel.
Egy olvasónk arról számolt be, egy állásinterjún számon kérték rajta, miért nem látszott az önéletrajzába illesztett fényképen az orrpiercingje.
Egy adatbázis-szakértő pozícióra jelentkeztem, amely egyértelműen back office munka, nem igényel személyes kontaktot az ügyfelekkel. A CV-mbe egy régebbi kép került be, a fotó készültekor még nem volt orrpiercingem. Az első interjú során maszk volt rajtam, így akkor nem lepleződött le a testékszer. A második kör végén viszont a HR-es hölgy arra kért, vegyem le a maszkot. Szakmai szempontból ennek nem volt relevanciája, mégis felelősségre vont, amiért ez nem látszott az önéletrajzomban
– mesélte.
A testékszer végül nem bizonyult kizáró tényezőnek, olvasónkat egy harmadik fordulóra is visszahívták volna, ő azonban nem élt a lehetőséggel.